Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fultrafik för över en miljard

Publicerad: 18 December 2015, 09:06

Betalda visningar ingen konsument faktiskt har sett kostar svenska annonsörer över en miljard kronor årligen.


Ämnen i artikeln:

IABTU

En amerikansk undersökning gjord IAB, Interactive advertising bureau, visar att den så kallade fultrafiken, falska annonsvisningar som inte setts av riktiga konsumenter motsvarar ett värde på 4,6 miljarder dollar per år, eller 9,3 procent av de digitala annonsköpen i USA.

Översatt till svenska förhållanden skulle det innebära att här luras annonsörerna på 1,2 miljarder kronor per år. Något som visar på vikten av att använda sig av pålitliga varumärken menar TU:s chefsanalytiker Tobias Hedström.

Givetvis finns det här problemet hos mediehusen också, men där beror det på att tekniken inte fungerat fullt ut, inte ett medvetet fusk.

Ämnen i artikeln:

IABTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.