Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fullt i rutan då gnuggar dagspressens säljbolag händerna

Publicerad: 29 April 2011, 09:13

De annonsörer som vill gå i tv har två problem. Det stora trycket har medfört att alla utrymmen är slutsålda och kanalerna får svårt att leverera utlovat antal tittare. Dagspressens säljbolag gnuggar händerna.


Ämnen i artikeln:

RiksmediaMediekompaniet

Försäljningen av tv-reklam går för fullt. Det kommer att bli ett nytt omsättningsrekord i år spår IRM.  I princip finns inget annonsutrymme kvar i tv. Men det stora bruset har medfört problem att leverera tillräckligt antal tittare till annonsörerna.

Svårigheterna för tv-annonsörerna att få utlovad räckvidd blir inte mindre då tittarunderskottet flyttas vidare till nästa månad. En situation som blivit allt tydligare under våren. Och det gynnar dagspressens säljbolag.

Säkert är det ett antal kronor som kommit på grund av det här. Men att exakt säga hur många är svårt då det handlar om kunder som går hos oss i alla fall, säger Anders Sjösten, vd för Mediekompaniet.

Men problemen innebär inte några extra satsningar på att ragga tv-kunder.

Vi har hela tiden sett tv som huvudfiende och har byggt vår retorik utifrån det. Men det är klart att vi nu kan addera argument om att det nu är ännu mer osäkert vad tv levererar, säger Anders Sjösten.

För att förstärka tyngden i den argumentationen håller Mediekompaniet på att ta fram egna siffror på hur tv-tittandet ser ut. Siffrorna från MMS speglar sannolikt inte hur en tv-tittare verkligen konsumerar mediet är hypotesen:

Vi försöker hitta brister i mätsystemet och ska sedan på ett blygsamt och ödmjukt sätt redovisa dessa.

Riksmedia kommer inte heller att sätta in några extra resurser på att sno åt sig mer tv-pengar.

Vi gör redan det som går. Vi ska bara fortsätta vara ute och prata om fördelarna med att gå i print, säger säljbolagets vd Leslie Marsden.

Att det ser ut som det gör på tv-sidan i dag är inte någon stor skräll menar han. För mediebyråerna har tv varit det naturliga förstavalet länge enligt honom.

För printsäljarna gäller det nu att gå ut och berätta att här finns det utrymme och säkra leveranser menar Leslie Marsden.

Tittarunderskottet har också tvingat tv-kanalerna att bli allt mer publikfriande anser han. Och knepen de använder för att locka publik innebär i många fall att kvaliteten på vad som sänds dalar drastiskt. Något som också slår mot annonsörerna anser han.

De monterar ner inte bara sitt eget varumärke. Och hade jag suttit som ansvarig på köparsidan hade jag varit ytterst kritisk mot utbudet i vissa kanaler.

Citypaketets vd Dan Morén planerar inte heller några extra aktiviteter mot stora tv-kunder.

Vi jobbar alltid med det. Vi kan inte bli mer aktiva.

Och även här jobbar säljarna med att lyfta fram problemen med tv-annonseringen. Som inte bara handlar om att det är svårt att hitta ledigt utrymme:

55 procent av tittarna börjar zappa runt redan efter fem minuter. Det säger sig självt att det är svårt att träffa rätt då.

Något som inte gäller morgontidningarna:

Där är lästiden ganska konstant oavsett vilken tidning man mäter.

Många tv-annonsörer har samma målgrupp som Citypaketets tidningar. Tittare/läsare i de tre storstadsregionerna. Deras betydelse har vuxit de senaste åren. Och det är en trend som Dan Morén tror kommer att hålla i sig:

Vilket är något som gynnar oss. Eftersom vår argumentation går ut på att vi gör större skillnad för dem.

De dyra produktionskostnaderna för tv-reklamen har också medfört att fler väljer printlösningar i nuläget, enligt Dan Morén.

När kunderna inte är garanterade plats i tv tycker de att det blir för dyrt att chansa och ta fram en reklamfilm helt enkelt, säger han.

Ämnen i artikeln:

RiksmediaMediekompaniet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.