Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fullt gratiskrig i Köpenhamn

Publicerad: 15 Augusti 2006, 14:04

Om Köpenhamn var en av världens hetaste tidningsstäder i morse, så har den blivit brännhet under dagen. Berlingske och Metro International har båda deklarerat att de kommer med gratistidningar i huvudstaden inom de närmaste dagarna. JP/Politikens satsning 24timer och isländskt finansierade Nyhedsavisen har fått konkurrens på en marknad som med alla mått mätt redan är övermättad.


”Så glæd dig til den 17. august – det gør vi.”, underskrivet ”Redaktionen” står det på 24timers hemsida. Frågan är om det stämmer längre. Redan i morgon kommer Berlingske (Berlingske och BT) ut med en totaldistribuerad gratistidning Dato med en upplaga på 500 000 exemplar i Köpenhamn och Århus, en dag före premiären på 24timer. Berlingske uppger att beslutet togs i förmiddags. Redaktionen är hämtad från förlagets andra tidningar.
Därmed slår Berlingske Metro International i snabbhet. I förmiddags meddelade Metro-koncernens vd Pelle Törnberg att man kommer ut med en eftermiddagsvariant av redan etablerade MetroXpress. Premiär på måndag, 21 augusti.
Senare i höst kommer Nyhedsavisen – de som var först har nu blivit sist. Det var i vintras som isländska riskkapitalisterna i mediebolaget Dagsbrun rörde om i den danska mediemarknaden när man drog igång arbetet med att starta en gratisutdelad tidning, Nyhedsavisen. Om planen håller kommer den ut i höst.
Danmarks tunga tidningshus, JP/Politiken, svarade med 24 timer.
Och nu drar Berlingske och Metro från höften. Dato är utburen medan eftermiddags MetroXpress ska delas ut från 14.30 på S-bane- (Köpenhamns pendel) och tunnelbanestationer. Upplagan ska vara 100 000 måndag till torsdag och ytterligare 10 000 på fredagar.
– Alla kommer inte att överleva, säger Ingela Wadbring, forskare och gratistidningsexpert på JMG, Göteborgsuniversitet.
– Det är inte bara de traditionella betalda tidningarna och gratistidningarna MetroXpress och Urban som konkurrerar, utan flera veckoutgivna gratistidningar också. Jag är glad att jag inte är utgivare där?
Ingela Wadbring tror att Metros satsning på en eftermiddagsMetroXpress riktar sig mot 24timer. Koncernen har erfarenhet av att slå hårt mot konkurrenter. Mycket effektivt slogs Stockholm News ner av Everyday hösten 2000.
— Metro hade räknat på en eftermiddagsupplaga, men skrinlagt projektet, säger Ingela Wadbring. När Stockholm News dök upp tog man fram det igen. Man litade på deras bedömning?
Metro Sveriges chefredaktör Sakari Pitkänen var med och gjorde Everyday. Han är dock inte engagerad i det danska projektet.
– Inte mer än att jag är informerad.
Det liknar Everyday.
– Ja, det gör det.
Är någon av er som var med om Everyday med i Danmark?
– Nej.
– Det som händer i Köpenhamn är mest intressant för dem som äger skog?
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.