Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Frida satsar på unga tjejers välmående

Publicerad: 12 september 2016, 05:19

Tonårstidningen fortsätter sin satsning på unga tjejer – nu vill den stärka tjejers självkänsla.


I slutet av augusti inledde Frida en techsatsning för att locka unga tjejer till it-branschen. Och nu lanseras tre månaders-kampanjen #jaggillarmig som kommer att synas på Fridas alla plattformar, rapporterar Dagens Media.

#jaggillarmig är ett sätt för Frida att ta ställning i frågan om vikten av unga tjejers välmående. Enligt en undersökning som tidningen genomfört uppgav 92 procent av totalt över 1000 deltagare att de någon gång mått dåligt över sitt utseende. Vidare svarade 70 procent att de upplever en stress kring de krav som ställs från skolan och omgivningen.

”Vi vill ta ställning i den här frågan, vi tycker att det är viktigt att vi gör det med tanke på att vår målgrupp är just unga tjejer”, säger Fridas chefredaktör Terese Allert till Dagens Media.

Under hösten kommer tidningen att publicera tre längre reportage där temat är kroppskomplex, ätstörningar, sociala mediers påverkan, betygshets och prestationsångest.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.