Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fri budchefskurs räcker inte för avhopparna

Publicerad: 16 November 2010, 12:34

Om TU skulle stå för utbildningen av budchefer räcker det inte för att locka tillbaka Tidningsbärarna och Tidningstjänst. Det är inte ens säkert att en radikalt förändrad avgiftsmodell skulle räcka.


Ämnen i artikeln:

DistributionTU

Distributionsbolagens mellanchefer behöver regelbunden utbildning. Och dessa kurser bör TU stå för menar bland annat Prologs vd Johan Lundin.

Men skulle det bli verklighet räcker det troligen inte för att få avhopparna Tidningsbärarna och Tidningstjänst att gå med i organisationen igen.

Jag tror inte det är tillräckligt. Men det är egentligen en ägarfråga, säger Tidningsbärarnas vd Ingemar Stenson.

Visst finns det ett utbildningsbehov. Men det är inga problem att hitta andra som kan lösa det menar han.

Under snart ett år har hans företag stått utanför TU. Och det har inte inneburit några problem. Distributionsföretagens respektive ledningar träffas regelbundet i olika sammanhang, bland annat i styrelsen för MTD och i arbetsgivarorganisationen Medieföretagen. Där ska man nu inom kort börja förhandla med Transport.

Det blir lite av en test. Det är första gången med Almega i ryggen istället för TU, säger Ingemar Stenson.

Vad måste till för att ni ska gå med i TU igen?

Jag vill vända på det. Vad ska till för att inte fler distributionsföretag ska lämna?

Inte heller Leif Persson, vd för Tidningstjänst (TAB), ser utbildningsfrågan som en anledning att komma tillbaka till TU.

Vi har ju bedrivit den här typen av utbildningar själva under ett antal år. Nu har kurserna legat nere en tid men de kommer igen.

Han ser inte någon skillnad nu jämfört med när TAB var med i TU.

Vi jobbar väldigt mycket med Medieföretagen när det gäller de arbetsrättsliga frågorna.

Han träffar också de övriga distributionsföretagen regelbundet.

Så vi har många tillfällen att dryfta branschfrågor.

Vad ska till för att ni ska gå med i TU igen?

Seriöst så kan jag inte se någon anledning, säger Leif Persson.

Det räcker inte med fri utbildning av budchefer i alla fall anser han.

Det krävs distributionsfrågorna får helt annat fokus.

De stora distributionsföretagen står för åtta procent av TU:s totala intäkter och närmare 13 procent av medlemsavgifterna.

TU:s vd Anna Serner har en förståelse för att distributionsföretagen upplever att de inte får så mycket för sina medlemsavgifter. Men påpekar att det inte är hennes uppfattning:

För det första har vi inte som princip att man ska få tillbaka proportionellt i förhållande till de inbetalda avgifterna.

För det andra så går de strategiska riktlinjer som styrelsen dragit upp för TU ut på att stärka den totala affären för mediehusen och öka innovationstakten.

Något som distributionsbolagen indirekt gynnas av eftersom mer än 95 procent av deras intäkter kommer därifrån.

Ett argument till varför TU inte vill stå för notan för en budchefsutbildning går ut på att det kan snedvrida konkurrensen. Men om alla distributionsbolag som är med i TU får ett sådant erbjudande är det ju konsekvensneutralt?

Det är sant. Men vi har kommit för långt i budgetarbetet, så frågan är för sent väckt.

Men till nästa år skulle det kunna vara möjligt anser hon.

Två stora distributörer lämnar TU

Prologs vd: TU bör betala kurser för budchefer 

Ämnen i artikeln:

DistributionTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.