Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fredric Karén om framgångarna som tar honom till SXSW

Publicerad: 21 Oktober 2016, 08:11

SvD:s publisher Fredric Karén.

Svenska Dagbladets erfarenheter av algoritmstyrt innehåll ska på export. Till Austin och SXSW där Fredric Karén ska prata nästa år.


Den internationella mediekonferensen South by Southwest (SXSW) får blågult innehåll nästa år. Svenska Dagbladets chefredaktör Fredick Karén är inbjuden för att hålla en dragning om tidningens digitala strategi och inte minst det algoritmstyrda urvalet av innehåll som tidningen jobbat med i över drygt ett år. (Läs mer här)

– Så vitt vi vet är det första gången ett svenskt mediehus får hålla en presentation där, säger Fredick Karén.

Övergången till mer algoritmstyrt innehåll etta hängde inte samman med rationaliseringsskäl utan möjligheten till skalbara lösningar och fortsatta automatiseringar med till exempel mer personalisering för att öka engagemang och lojalitet. Samt möjlighet att utveckla nya affärslösningar.

Trafiken har ökat och även antalet nya digitala prenumeranter. SvD har gjort experiment i mindre skala för att konvertera premiumläsare till prenumeranter vilket har gett ett visst resultat.

– Konverteringen ökar något i den lilla gruppen. Men gör vi det på 150 000 istället för på bara några tusen så kan det ge en stor effekt.

I dag har Svenska Dagbladet strax under 40 000 rena digitala prenumeranter. Men det är svårt att säga vad ökningen beror på menar Fredric Karén. Den digitala mognaden och betalviljan för digitalt innehåll har ökat betydligt senaste åren konstaterar han.

– Men algoritmerna ger oss både möjlighet att experimentera mer och frigör tid för redaktionen att göra andra saker. Det är där den stora vinsten ligger hittills. Men vi har inte tagit ut fullt ut vad algoritmerna kan göra ännu.

Att öka antalet digitala prenumerationer är en av de absolut viktigaste frågorna på hans agenda i dag. Det ska ske inte minst genom att minska avhoppen. Algoritmerna har dock inte förbättrat dessa siffror ännu.

– Vi har ju en frekvensmodell i botten. Efter 20 till 25 sidvisningar kommer det upp ett köpbudskap. Sedan har vi en premiummodell ovanpå som mest är till för att lyfta innehåll för prenumeranterna. Men den fungerar också som indragare till nya. Avhoppen är högre för de som kliver in på premium än för de som går in på frekvens. Eftersom de som tar ett premiumabonnemang ofta gör det för att de vill läsa en specifik artikel som de är intresserad av. Sedan har de inget incitament att läsa vidare. Där måste vi bli bättre på att presentera annat, liknande, material för att hålla dem kvar. Och mycket av det kan vi göra med algoritmer. Inte allt, men mycket.

– Vi har inte gjort så mycket av det ännu, men vi kan se i teorin vad som går att göra. Kan vi få sådant att fungera automatiskt kommer det att betyda massor.

Algoritmerna fungerar inte bara på förstasidan utan går också att använda på artikelsidorna för att förbättra upplevelsen för det stadigt ökande antal besökare som kommer in via till exempel sociala medier.

– Där går det också att segmentera. Så att de som till exempel läser mycket sport exponeras för mer av sådant material.
Det algoritmstyrda publiceringsverktyget håller just nu på att rullas ut över hela koncernen. Aftenposten använder det sedan ett par månader och Aftonbladet hakar på innan årsskiftet. Sedan är det bara VG kvar.

– Då kan vi börja ta fram produkter tillsammans för att få en snabb och bra utveckling.

Algoritmen jobbar bara med det enskilda medieföretagets databas. Det finns inga planer på att till exempel nyttja användardata från Blocket. Men Fredick Karén ser möjligheter att till exempel samköra med Aftonbladet Plus på sikt.

– Det är olika målgrupper men det kan vara intressant om det finns beröringspunkter som det går att utvinna något av.

Öka samarbetet och samförståndet mellan olika avdelningar är också prioriterat. Ett pilotprojekt håller precis på att lanseras där utvecklare och redaktionell personal ska sitta tillsammans och titta på vad som händer om det placeras en länk där eller tas bort en knapp där.

– Riktig hands on för att förenkla köpflödet så mycket det går.

Förutom all digital utveckling ska Svenska Dagbladet se över printprodukten ordentligt den närmaste tiden. Tidningen ska bli tajtare och knytas närmare sajten. Och gamla regler ska ses över.

– Till exempel att nyhetssidorna alltid ska börja med ett uppslag. Utland ska börja med ett uppslag. Kultur ska börja med ett uppslag. Det är regler som driver mät något fruktansvärt. Speciellt när vi inte har annonser som spiller över. Då måste marknadsavdelningen lägga ner en massa tid på att ta fram pluggannonser.

– Vi har fortfarande en stor grupp läsare som har papperstidningen som primär nyhetskälla. Och har tidningen för spatiösa uppslag tappar man den gruppen. Det märkte vi tydligt efter omgörningen 2012.

Sedan ska tidningen ta ett nytt tag när det gäller helgläsningen också. Fredrick Karén vill komma bort från de traditionella uppläggen där.

– Jag vill gå mer åt Fokus-hållet. Nagla riktigt bra och vassa vinklar. Till exempel göra jobbet ”Vad händer om Donald Trump vinner?” och göra det ordentligt på fyra sidor. Och göra mer spännande ettor också är ambitionen. Kanske mer konceptuella ettor på lördagar och söndagar som sticker ut mer. Skapa mer skillnad mellan vardag och helg.

– Och gör man de jobben rätt så kommer de att funka kanon digitalt också.

South by Southwest (SXSW) hålls i Austin Texas den 10 till 19 mars.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.