Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Franska tidningar startar kiosk

Publicerad: 7 December 2010, 06:48

Den franska teleoperatören Orange och åtta franska dagstidningar utmanar Apple genom att starta en mediakiosk.


Ämnen i artikeln:

Apple

Läsplattorna har skapat nya möjligheter att ta betalt för digitalt innehåll. Men Apple dominerar marknaden och tar 30 procent av intäkterna och hela relationen med kunden. Något som fått franska mediebolag att ledsna, skriver Resume.se.

De franska dagstidningarna Le Figaro, Libération, Le Parisien, LÉquipe, Les Échos och veckomagasinen LExpress, Le Nouvel Observateur och Le Point har tillsammans med Orange bildat ett konsortium som heter EIG- Economic Interest Group.

EIG tänker bygga den digitala kiosken e-presse premium där tidningarna bestämmer sina egna priser och har en nära relation med läsarna.

Enligt Resume.se är franskt nyhetsmedia ett av de minst lönsamma i Europa och fick förra året fick ett stödpaket från regeringen på 5,5 miljarder kronor. Det finns en risk att EIG kan anses strida mot EU:s antitrustlagar.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Apple

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.