Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Frankrike och Spanien nästa steg för Metro/Schibsted

Publicerad: 19 Maj 2008, 07:27

Schibsteds köp av Metro Sverige är bara starten på ett utökat samarbete mellan Metro International och Schibsted. Det säger Per Mikael Jensen, koncernchef i Metro International, till danska Journalisten. Han räknar med att ett samarbete mellan de båda koncernerna också inleds i Frankrike och Spanien.


Per Mikael Jensen menar att de senaste årens många lanseringar av gratistidningar i Europa nu är slut. I stället ser vi nu inledningen på en period med konsolidering, som kommer att leda till fler samarbetsavtal, nedläggningar och försäljningar.

– Schibsted har ju gratistidningar i Frankrike och Spanien, och där kan man mycket väl föreställa sig att vi sätter oss ner och ser på om vi också där kan göra något tillsammans. Men det finns inga konkreta planer än, säger Per Mikael Jensen.

Metro Internationals koncernchef tror också att man kan göra något tillsammans med Schibsted på det digitala områet:

– Schibsted är ett av de starkaste husen online i Europa. Och en av de strategier som Schibsted har är att använda deras tidningar till att promovera deras online-aktiviteter. Därför skulle vi också kunna göra något tillsammans på detta område.
Christer Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.