Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fp: Boxer sålt – och pengarna i public service-fond

Publicerad: 23 Januari 2007, 08:52

Huvudsak i folkpartiets medieprogram är framtidens tv- och radio. Lars Leijonborg förordar att SVT och SR ska finnas kvar, att public service ska licensfinansieras, att Boxer säljs och att pengarna används till en public service-fond, att det startas en reklamfinansierad riksradiokanal samt att staten säljer frekvenser som blir lediga när analoga nätet läggs ner.


Lars Leijonborgs och folkpartiets utspel är menat som en start i arbetet med en alliansens och därmed regeringens mediepolitik. Programmet är inte förankrat hos regeringskollegorna.

Folkpartiet vill ha en mediepolitik där privata verksamheter kan bli lönsamma, med tydliga regler och utan ”osund konkurrens med skattemedel”.

Lars Leijonborg skriver: ”Mediebranschen, inklusive reklam, musikindustri, förlag etcetera, omsätter över hundra miljarder årligen. Det finns stora pengar att tjäna för framgångsrika privata entreprenörer. Det öppnar möjligheter för staten att få fram resurser till kvalitet. De lediga frekvensutrymmen staten kan sälja eller hyra ut representerar enligt Post- och telestyrelsen miljardvärden årligen – upp till 25 miljarder kronor för en tioårsperiod. Boxer med staten som huvudägare är förmodligen värt mellan 5 och 10 miljarder kronor. Folkpartiet föreslår att dessa tillgångar realiseras och används till nytta för de skatte- och licensbetalare som byggt upp dem.”

Programmets punkter:

SVT och SR som idag, separata bolag och med nuvarande ägar- och styrelseform. Men uppdraget än tydligare med inriktning på samhällsbevakning, kvalitet, kultur, folkbildning.

Licensfinansiering av public service så länge den fungerar bra.

Boxer sålt och Teracom förvandlat till myndighet: etermedias Banverk.

Kvalitetsfond för public service-program uppbyggd av Boxer- och frekvenspengarna. Bör kunna fördela 200-300 miljoner per år.

En rikstäckande reklamfinansierad radiokanal, med krav på att den ska ha en nyhetsredaktion

Det frekvensutrymme som lösgörs när analoga tv-nätet avvecklats erbjuds mot avgift.

Presstödet och reklamskatten avvecklade inom tre år.

Bredbandsutbyggnaden i glesbygd subventionerad.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.