Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fotografernas enda chans

Att som fotograf vidareutveckla sig är garanterat den enda vägen framåt. Och fotograferna måste börja ta plats i planeringen på redaktionerna, skriver PFK:s ordförande Mia Karlsvärd.

Publicerad: 19 November 2014, 12:16

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


På fredag börjar fotomässan. En mässa fylld med fantastiska bilder tagna av många av världens mest framstående fotografer. Flera av dessa är svenskar.

Vi är ute på en gungbräda i medeabranschen. Ett gungande mellan vilka yrkesgrupper som ska prioriteras på våra redaktioner. Bilder kommer fortfarande att produceras – men vem kommer att leverera bilderna?  En fotograf, en multijournalist, en läsare…?

På de stora redaktionerna, som exempelvis Expressen, som redan avvecklat sin fotoavdelning, kommer man säkerligen att använda sig av frilansfotografer. Det säkerställer den goda bildkvalitén. Om man även ser till att behålla bildredaktörer på de stora redaktionerna, så har man ytterligare säkerställt kvalitén och den långsiktiga planeringen av bildjobben.

På de mindre redaktionerna/lokaltidningarna är jag rädd för att man gör en annan värdering av bilden och sina fotografer. Här krävs en högre värdering av fotograferna som kompetenta journalister med ett sinne för att berätta journalistiskt utifrån bilden. Också en självrannsakan för den enskilde fotografen – tag plats och positioner fotografer!

Som tradition tar fotografer liten plats i planeringen på redaktionerna. Nu i elfte timmen är det hög tid att delta i det redaktionella planeringsarbetet! Handfast menar jag, se till att boka in jobb själv, gör egna reportage, vidareutbilda er i att skriva, filma, jobba på webben, InDesign – what ever!

Att i framtiden förbli och kunna vara anställningsbar blir garanterat ett ledord för vilka personer som kommer prioriteras på redaktionerna. Att som fotograf vidareutveckla sig är garanterat den enda vägen. Arbetsgivare måste upptäcka mervärdet med de fotograferande journalisterna, en tillgång i att berätta ett skeende utifrån bilder. Jag har valt att komplettera bildjobbet med pennan. Det handlar nu om att satsa på vidareutveckling istället för uppsägning.

Att berätta med pennan är en yrkeskunskap som de flesta kan lära sig, precis som att lära sig att fotografera. Men att både kunna ta riktigt bra bilder och skriva en riktigt bra text kräver träning förutom en smula talang och känsla.

Vi fotografer är också krismedvetna. Vi är också medvetna om kvalité. Är framsynta mediechefer medvetna om att kvalitén på bilden har betydelse?

Aldrig har det fotograferats så mycket som nu och aldrig har bilder visats på så många sätt som idag. Bilden är viktig nu, och kommer vara ännu viktigare i framtidens mediaflöde. Det viktiga för alla typer av journalister är och kommer alltid att vara att leverera nyheter. Det som fortfarande är vår styrka som journalister är att leverera kvalitativa nyheter. Låt oss fortsätta med det, oavsett om det är en nyhet som bygger på text eller om det är en bild som bär fram nyheten. Låt inte vågskålen vid nedskärningar luta åt texthållet. Det kommer skada möjligheten till framgång och intäkter i framtidens media. Se till att vidareutveckla och öka kompetens hos de duktiga fotograferna/ bildjournalisterna ni har på era redaktioner.

Det är just nu i Sverige en överetablering på utbildningar för reportrar och fotografer. Idag när en person frågar mig vad de ska välja för utbildning inför en framtidsdröm att få jobba som journalist, råder jag dem att välja mellan de två etablerade utbildningar vi har i Sverige. Bildjournalistik vid Mittuniversitetet i Sundsvall och Bildjournalistik på yrkeshögskolan Biskops Arnö. De är i mitt tycke de enda utbildningarna som idag har en bred utbildning för en journalist som förväntas kunna hantera både kamera och penna.

Vad händer med nyhetsbilden när redaktionerna utarmas? Tävlingen Årets Bild arrangeras årligen av Pressfotografernas Klubb (PFK). PFK har alltid sett tävlingen som en del i ett bildjournalistiksarv. Årsboken blir till ett tidsdokument av bestående värde. Om redaktionerna gör avkall på kvalitén för bildjournalistiken kommer också det arvet att utarmas. Vi dokumenterar idag nyheterna som sedan blir historia. Vem tar ansvar för att den bildkvalitén bibehålls?

Vem ser för övrigt till att arkivera den bildskatt som många enskilda fotografer sitter på idag. Mig veterligen tar bara kungliga biblioteket hand om dokument och rörlig film, men förvaltar inte ansvaret för stillbilden. Konstigt.

Idag är det inte unikt att kunna ta ett kort. Alla bär omkring på en kamera i sina mobiltelefoner. Förr var pressfotografen först på plats med en kamera. Numera är det inte ovanligt att en privatperson är den som får en läsarbild publicerad i tidningen. Snabbhet har i många fall ersatt kvalitet. Men här finns ett givet hot när det gäller etik och trovärdigheten. Vi bildjournalister bär med oss våra etiska regler i samma väska som vårt anställningsbevis/uppdragsgivarbevis. Det är något våra mediehus borde använda som marknadsföring. Trovärdighet har ett marknadsvärde.

Ett mål för framtida skolreformer och läroplaner vore att i än större grad införa etik, bildetik och kunskap om publicistiskt ansvar på schemat. Publicerar bilder gör alla numer och snabbt går det.

Att ta ett eget ansvar för spridningen av bilder och kunskap om detta gagnar både den enskilda personen, omgivningen och demokratin.

Den nya fotolagen kräver en större kunskap hos allmänheten. Kommer utbildningsministern i samarbete med justitieministern se till att kunskapen om var och hur man får fotografera sprids till gemene man?

Att fånga ett ögonblick är ingen konst. Konsten att fånga ett ögonblick värt att sparas till eftervärlden det är en konst. Konstigt då, om man inte prioriterar bildjournalisten när vi gemensamt formar framtiden media.

Mia Karlsvärd, ordförande Pressfotografernas Klubb Sverige

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.