Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fortsatt tapp för linjär-tv allt fler streamar

Publicerad: 26 Augusti 2015, 07:06

Utvecklingen blir tydlig i en rapport från SVT Publik och Utbud i vilken de summerat våren och sommarens tittarsiffror.


Ämnen i artikeln:

SVT

När tv-trenderna för veckorna 1-33 2015 summeras av SVT Publik och Utbud bekräftas bilden av en nedåtgående trend för SVT i linjär-tv, skriver SVT:s företagstidning Vi på tv. Allt fler särskilt bland den yngre publiken väljer numera att titta online. Undantaget är den äldre publiken som håller fast vid traditionellt tv-tittande.

I målgrupperna barn, unga och föräldrar har man kunnat se en minskning i veckoräckvidd på mellan 8 och 20 procent sedan 2012. Något som till stor del kan förklaras av ett generellt tapp för tv-medier men nedgången i de nämnda målgrupperna är ändå större än för broadcast totalt sett.

Enligt Vi på tv visar uppgifter från MMS att SVT under 2015 fortsätter att dominera webb-tv-tittandet. En orsak till det uppges vara att barnutbudet och barngrengrens andel av SVT:s uppspelade tid ökat med sju procentenheter relativt samma period förra året.

Av rapporten framgår också att räckvidden för SVT Online har ökat kraftigt då mätt i unika besökare per vecka. Under perioden för mätningen nådde SVT Online en genomsnittlig vecka 5 186 000 unika webbläsare, vilket är en ökning med 42 procent jämfört med motsvarande period 2014.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.