Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fortsatt ökning för morgonpressens digitala intäkter

Publicerad: 19 Maj 2016, 07:54

De digitala annonsintäkterna ökar för morgonpressen, visar TU Internetbarometer från årets första kvartal.


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaTU

Morgonpressens starka tillväxt av digitala annonsintäkter håller i sig. Under årets första kvartal ökade morgonpressens digitala annonsintäkter med nära 11 procent, relativt samma period förra året.

Av siffrorna framgår vidare att den starkaste tillväxten sker i landsortspressen, som redovisade en ökning på hela 12 procent. Motsvarande siffra för den morgonutgivna storstadspressen ligger på 10 procent.

”Morgonpressens digitala annonsintäkter fortsatte att utvecklas starkt även under årets första kvartal. Allra starkast utvecklades mobilannonseringen”, säger TU:s chefsanalytiker Tobias Lindberg i ett pressmeddelande.

Totalt omsatte morgonpressens digitala annonsintäkter under första kvartalet 187 miljoner kronor.

TU Internetbarometer görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från morgontidningssajterna, baserat på insamlade siffror från TU:s medlemsföretag. TU Internetbarometer inbegriper även intäkter från mobil annonsering.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.