Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fortsatt minskade medieinvesteringar i april

Publicerad: 14 Maj 2013, 06:11

Medieinvesteringarna förmedlade av Sveriges Mediebyråer backade 4 procent i april jämfört med samma period förra året. Digitala medier fortsatte att visa tillväxt.


Ämnen i artikeln:

medieinvesteringarSveriges Mediebyråer

Totalt har medieinvesteringarna backat 9 procent i år jämfört med förra året, enligt Sveriges Mediebyråer. Sämst går det för printkategorierna, där kvällspressen har det allra tuffast, med en nedgång på 30 procent jämfört med samma period 2012.

Maj månad förväntas bli bättre för kvällspressen tack vare stora evenemang som hockey-VM och Eurovision Song Contest i maj. Storstadspress går tillbaka med endast 7 procent i april. Minskningstakten har totalt sett minskat något i april jämfört årets tidigare månader.

April fortsätter som årets första månader med en bred nedgång. Men det finns ändå positiva tecken i statistiken, som att investeringarna inom TV trots en fortsatt nedgång i april med 5 procent ändå är klart bättre än tidigare månader. I maj månad förutspås det dessutom vara väldigt hög utförsäljningsgrad och det tyder på att det andra kvartalet kommer visa starkare siffror för TV. Fasningen av investeringar och att jämförelsetalen inte är lika tuffa under de kommande månaderna indikerar att maj och juni kommer visa på en bättre utveckling totalt sett, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

DR backar med 21 procent i april och radio backar 18 procent. Bio ökar med 55 procent i april, men volymerna är små. Totalt har bio ökat 34 procent hittills i år.

Digitala medier fortsätter väldigt starkt och det är primärt internet med displayvolymer som ökar med stora tal i april. Ackumulerat för året ökar mediekategorin internet med nästan 14 procent och sök med motsvarande 12 procent. Andelsmässigt är digitala medier uppe och nosar på 20 procent av de totala investeringarna vilket motsvarar en ökning i andelar på hela 4 procentenheter jämfört samma period 2012, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.

Totalt förmedlades 1,4 miljarder kronor under april månad.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.