Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Förtroendekrisen även ägarnas bekymmer anser PO

Publicerad: 2 Oktober 2003, 11:56

Ägarna måste förhålla sig till den förtroendekris som branschen har råkat in i, säger PO, Olle Stenholm i en kommentar till sitt inlägg på DN-debatt i dag torsdag.


– Men de ska absolut inte ha någon operativ roll utan vara samtalspartner och ge stöd och råd, understryker Olle Stenholm.
– Pressetiken är i dag utsatt för hårda påfrestningar. Vi på PO och PON känner av misstron och får ofta höra att vi ingenting kan göra. Skälet till artikeln i DN var att signalera utåt att vi är medvetna om den debatt som förs ute i samhället och att vi tar den på allvar.   
I artikeln skriver Olle Stenholm att rapporteringen om mordet på utrikesminister Anna Lindh har kastat in  nyhetsmedierna i den värsta förtroendekrisen sedan han blev journalist på 60-talet och att ägarna inte kan överlåta pressetiken åt ansvariga utgivare och deras medarbetare.
Enligt Olle Stenholm välkomnar ansvariga utgivare engagerade ägare, som inte håller sig borta.

I DN-artikeln skriver PO också att han och opinionsnämndens ordförande kommer att föreslå sina huvudmän – Journalistförbundet, Publicistklubben, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna – att höja expeditionsavgifterna. ”Det skulle starkare mana till en ansvarsfull hållning inför den publicistiska uppgiften.”
Kan man tänka sig att avgifterna framöver graderas enligt de tre nivåer som de pressetiska förgripligheterna är graderade efter, åsidosatt, brutit och grovt brutit?
– Nej, då ser det ut om ett bötessystem och det är det inte, säger Olle Stenholm.
Expeditionsavgifterna i dag är 10 000 kronor för en tidning med  upplaga upp till 10 000 exemplar. Tidningar med större upplaga betalar 25 000 kronor.
KARIN LINDELL

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.