Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Förtroendekoden speglar övertro på medierna

Publicerad: 9 September 2005, 08:20

- Man har till viss del frånhänt sig ansvaret genom att vältra över det på medierna. Så kommenterar Veckans Affärers chefredaktör Weje Sandén den bolagsstyrningskod som började gälla den 1 juli.


Koden,  som ska stärka och säkerställa förtroendet för det  svenska näringslivet, är ett resultat av den så kallade förtroendekommissionens uppdrag. Koden förutsätter att opinionsbildningen, det vill säga i första hand ekonomijournalistiken, ska ha en övervakande roll vid sidan av det kollegium som  Claes Dahlbäck tillsatts att leda.
– Jag tvivlar på att ekonomijournalistiken räcker till för det, säger Weje Sundén.
Skälen till hans tvivel är flera, bland annat att journalisterna kommer in för sent. Han påminner ändå om att de missförhållanden som uppdagas inte sällan beror på mediernas undersökningar.
Weje Sandén hade gärna sett skärpta möjligheter till granskning. Det är i första hand inte lagstiftning efter amerikansk modell som han tänker på utan sammansättningen av kollegiet.
– Fler intressenter, mer oberoende personer, bland annat från forskarvärlden, säger han.
Som det är nu granskar representanter för näringslivet sig själva.
Även ekonomijournalisten Olle Rossander, under en period sekreterare i förtroendekommissionen, anser att koden avspeglar en övertro på ekonomijournalistiken.
¬- Kvalitén har inte vuxit i takt med behovet, anser han.
Det saknas resurser, menar han och påminner också om det ojämlika förhållandet att ”en normalstor ekonomiredaktion är ungefär hälften så stor som ett större företags informationsavdelning”.
Olle Rossander drev, säger han, idén att man skulle träffa avtal med universitet och forskare för granskning av hur koden efterlevs, men han fick inget gehör.
– Reglarna är skrivna för dem som ändå kommer att följa dem. Inte fasen bryr sig börsmatadorerna om dem.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.