Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Första betalsajterna i NTM-koncernen

Publicerad: 14 Mars 2012, 12:59

Projektet på Norrbottenstidningarna är en pilot inom NTM-koncernen. Gannett i USA är en förebild.


Ämnen i artikeln:

Norrbottens-KurirenNTM

NSD:s chefredaktör Anders Ingvarsson och Norrbottens-Kurirens chefredaktör Mats Ehnbom har varit i USA för att studera hur Gannetts lokaltidningar tar betalt för innehåll på nätet.

När vi var där för en månad sedan hade de just startat. Det är ju en mycket större koncern, men strategiskt är de lika oss, säger Mats Ehnbom.

Gannetts modell innebär ett antal gratisklick och sedan får besökaren betala. Tidningarna erbjuder bara abonnemang, ett digitalt och ett papper + digitalt.

Är det er modell också?

Ja, något åt det hållet, men vi har inte spikat något format för det ännu. Ettan, smörgåsbordet, måste vara öppet för alla och sedan när man börjar klicka då räknas det ner.

När betalsajten lanseras kommer tidningarna också att börja lägga ut betydligt mer material från papperstidningen på webben.

Kommer ni att ta betalt i mobila plattformar också?

Samtidigt som vi lanserar betalsajten kommer vi att lansera en riktigt bra applikation för läsplatta som ingår i det digitala paketet.

Kommer tv-materialet från 24Norrbotten att ingå i betaltjänsten?

Ja, framför allt på läsplattan tror vi att vi har möjligheter att göra något riktigt bra i och med att vi har en tv-kanal, säger Mats Ehnbom.

Två personer ska anställas för att jobba med den digitala satsningen.

Vi vill hitta journalister som har de digitala kunskaperna och är inriktade på design, att designa för läsplattor, säger NSD:s chefredaktör Anders Ingvarsson.

Det måste vara svårt att hitta någon med erfarenhet av att designa för läsplatta?

Nja, det handlar om att kunna tänka på rätt sätt, hur man lyfter fram innehållet i olika kanaler och sammanfogar text och rörlig bild på ett bra sätt.

Jan Bergsten, vice fackklubbsordförande, tycker att betalsatsningen borde ha kommit för länge sedan.

Det har varit vansinne av oss att hålla på så länge och ge bort allt gratis, säger han.

Anders Ingvarsson skriver själv på nsd.se

NSD och NK slår ihop nöje och foto  

Norrbottenstidningarna tar betalt på nätet

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Norrbottens-KurirenNTM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.