Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Forsman & Bodenfors får ny ägare

Publicerad: 29 Juni 2016, 07:23

Reklambyrån Forsman & Bodenfors ska säljas. Priset för affären är troligen över en halv miljard kronor. Köpare är amerikanska MDC Partners. UPPDATERAD


Sveriges största reklambyrå, Forsman & Bodenfors, som bland annat ligger bakom Volvos ”Epic Split” med Jean Claude van Damme och ett antal kampanjer med Zlatan ska säljas avslöjar Breakit. 

Byråns vd, Erik Sollenberg, vill inte uttala sig om uppgiften i nuläget.

”Jag kan inte kommentera detta just nu”, säger han till Breakit.

Köpare är amerikanska MDC Partners. Affären, som beräknas vara genomförd i början av tredje kvartalet, innebär bland annat att Forsman & Bodenfors nuvarande ägare får 1,9 miljoner aktier i MDC, vilket motsvarar ett marknadsvärde på 32,3 miljoner dollar eller omkring 275 miljoner svenska kronor enligt Wall Street Journal. Resterande summa utbetalas i kontanter men beror på det framtida resultatet.

Utifrån rörelsevinsten för 2015 på drygt 60 miljoner kronor är priset för reklambyrån sannolikt över 600 miljoner kronor, kanske närmare 750 miljoner säger en källa med erfarenhet av den här typen av affärer tillBreakit.

Forsman & Bodenfors grundades 1986 i Göteborg. En av de första kunderna var Göteborgs-Posten. En av reklambyråns grundare, Sven-Olof Bodenfors, har suttit i Stampens styrelse i ett antal år fram till sommaren 2014.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.