Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Forskare: Sned könsbalans dåligt för affärerna

Publicerad: 25 September 2015, 06:57

De svenska mediehusens redaktioner består av i princip lika delar män och kvinnor. Men i nyhetsutbudet går det två män på varje kvinna. Vilket ändå är bättre än hur det ser ut globalt.


Det visar en undersökning som medieforskaren Maria Edström presenterade på bokmässan i går. Resultaten, som är preliminära, bygger på siffror från Global Media Monitoring Project, GMMP. De visar att det går tre män på varje kvinna i det globala nyhetsflödet.

I början var Sverige betydligt bättre än övriga länder, men i takt med att kvinnors andel i nyheterna ökar i omvärlden om än långsamt är det snart ingen skillnad. Det är märkligt att Sverige som ser sig som jämställt inte kan leverera när det gäller nyhetsinnehåll, säger Maria Edström till Feministiskt Perspektiv. 

Hon menar att det ytterst är det en demokratifråga men också ett publicistiskt och kommersiellt problem.

Vi missar intressanta och viktiga frågor, till slut riskerar medierna att förlora en del av sin publik, säger Maria Edström till Feministiskt Perspektiv.

Det är stora skillnader på hur olika redaktioner hanterar frågan menar hon. En del redaktioner har lyckats skapa rutiner, har koll på sitt utbud och strategier för att nå en könsbalans. Andra verkar, anser Maria Edström, ha slutat hålla koll på representationsfrågorna.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.