Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Forskare föreslår nya samarbetsformer för public service

Publicerad: 19 Mars 2012, 07:12

Gränserna mellan public service och kommersiella medier bör tunnas ut, skriver medieforskarna Lars Nord och Marie Grusell på DN Debatt idag.


Ämnen i artikeln:

Public service

Public Service-bolagens viktiga roll behöver inte innebära ett monopol på att förse medborgarna med allmännyttigt innehåll, skriver forskarna. ”En roll som pålitlig navigatör till sådant innehåll på nätet, eller som en leverantör av sådant innehåll tillsammans med andra aktörer med publicistiska ambitioner, kan därför vara en minst lika viktig uppgift i framtiden som att ständigt försöka vara en unik och fullödig producent av sådant innehåll.”

De skriver vidare: ”Däremot är det både rimligt och önskvärt att tänka sig en vidare utveckling där gränserna mellan allmänfinansierade och publicistiskt orienterade kommersiella medier inte fortsätter att vara fullt lika skarpa som i dag, och där nya samarbetsformer prövas för att stärka kvalitetsjournalistik och ett public service-präglat utbud. Den digitala medievärlden ger bättre möjligheter än någonsin att tillgängliggöra detta samlade utbud, men det sker knappast om närmast mediearkeologiska föreställningar om enskilda medieformers absoluta överlägsenhet får fortsätta att slå rot.”

Läs hela inlägget på DN Debatt.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Public service

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.