Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Företagsannonserna tar över på Blocket

Publicerad: 13 Februari 2013, 12:59

Blocket förknippas främst med privatannonser, men företagsannonserna närmar sig, både i antal annonser och i försäljningsintäkter.


Ämnen i artikeln:

Blocket

Schibstedbolaget Blocket levererade 2011 hela 3,6 miljoner svenska kronor per anställd i koncernbidrag till moderbolaget. Omsättningen uppgick då till 606 miljoner kronor och rörelseresultatet hela 337 miljoner. Alla kvartalsrapporter 2012 har visat att Blocket fortsatt leverera starka resultat även om tillväxttakten inte är lika snabb som på några av de utländska marknaderna. Blocket är en större sedelpress än vad någonsin någon dagstidning varit.

I Schibsteds bokslutskommuniké för 2012 redovisas Blocket tillsammans med Bytbil.com. Deras gemensamma omsättning 2012 uppgick till 890 miljoner svenska kronor och vinsten 476 miljoner kronor.

Blocket börjar bli mycket mer än en köp- och säljsajt. Blocket Jobb har till exempel mycket snabbt seglat upp som Sveriges näst mest besökta jobbsajt efter CareerBuilder. Blocket Bostad har slagit igenom hos många mäklare och utbudet i Blocket Shopping växer stadigt.

Men den kanske största förändringen är den kraftiga tillväxten på företagsmarknaden. Blocket bearbetar företagsmarknaden med eget sälj, men också genom två separata säljbolag:

Internet Broker säljer lokal sökordsoptimering på Schibsted-sajterna Blocket, Hitta, Klart och Bytbil.com. Internet Brokers har drygt 40 anställda och lokalkontor i Umeå, Uppsala, Örebro, Göteborg och representanter i Skellefteå och Sundsvall. Bolaget har provisionsintäkter på drygt 40 miljoner kr.

Hi Media som har en omsättning på drygt 60 miljoner och drygt 40 säljare placerade i Stockholm, Ljusdal och Halmstad.

De här säljföretagen som jobbar mot lokala företag och Blockets egen försäljning bör ge Blocket en företagsomsättning på kanske 300 miljoner kr, vilket kan betyda att närmare hälften av Blockets intäkter snart kommer från företagsförsäljning. När det här skrivs har Blocket hela 240 000 företagsannonser sökbara på sajten. Privatannonserna uppgår till 315 000

Blocket har hundratals konkurrenter, men ingen är i närheten av Blocket när det gäller antalet besök och antalet erbjudanden.

Vi brukar säga att vinnaren tar allt. Det finns bara utrymme för en riktigt stor aktör i varje kategori, säger Martin Frey, vd för Blocket AB.

När det gäller besökarna har det mobila exploderat det senaste året. 38 procent av besökarna på Blocket gick i december in via den mobila sajten eller via appar. 50 procent av sidvisningarna skedde mobilt.

Köp och sälj sajten Blocket tävlar, med sina cirka 3,3 miljoner besökare, med SVT om andraplatsen på KIA Index. Aftonbladet, som tidigare ägde Blocket, ligger suveränt i topp.

I KIA-index för mobil ligger Blocket på fjärde plats med drygt 600 000 unika besökare.

Blocket har varit känt för att ha en slimmad organisation. 2011 fanns i medeltal 57 anställda.

Nu har siffran nästan fördubblats och bolaget passerar snart 100 anställda, berättar Martin Frey.

Organisationen växer inom alla områden. Till antalet är det framförallt it-utvecklare, men även säljare som ökat mest. Det gäller både till ordinarie verksamhet och till de nya vertikalerna Jobb, Bostad och Shopping.

2006 köpte Schibsted ut Gota Media och HD/NWT och bolaget värderades då till hela 1,6 miljarder.

HD/NWT fick 149 miljoner för sina 9,1 procent. NWT investerade sin del i aktier i Schibsted. Det sammanlagda värdet av NWT:s aktier i Schibsted uppgår idag till drygt en miljard. NWT har alltså fått fortsatt del i värdetillväxten som Schibsted skapat genom sina köp-och säljsatsningar.

Blocket har också testat print. En kort period testade man att ge ut en printbilaga med Aftonbladet. Företaget gjorde också ett försök uppe i Norrbotten med en tillsalutidning. Nu finns inte längre sådana planer.

Om devisen hos Blocket hittills varit att vinnaren tar allt har man en försiktigare utgångspunkt för sin bostadssatsning.

Vi är ett komplement. Men att sälja en bostad är en av de största affärerna du gör i ditt liv. Den extra uppmärksamhet som du får om du lägger ut annonsen hos oss kan vara värd mycket, säger Martin Frey.

Bilmarknaden är den marknad där Blocket och Schibsted är helt suveräna. Blocket har privatpersonernas annonser, och genom Schibstedägda bytbil.com bilhandlarnas hela utbud.

Vi andra får dela på småsmulorna som faller från Blockets bord, säger en av männen bakom en av många små bilsajter.

Lars Herlin

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Blocket

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.