Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Förbättrade villkor för reklamradion

Publicerad: 11 November 2008, 06:44

Det ska bli billigare att starta reklamradio. Dessutom slopas kravet på att det måste vara eget och lokalt material. Det framgår av en ny statlig utredning. Mats Johansson (m) välkomnar förslaget. Sveriges Radios vd Kerstin Brunnberg säger att reklamradion fått villkor som andra bara kan drömma om.


Ämnen i artikeln:

SR

I dag finns cirka 90 sändningstillstånd för kommersiell radio på FM-bandet. De omfattas av två olika regelverk. En ny utredning, som i går eftermiddag presenterades för kulturministern, föreslår att ett gemensamt regelverk ska införas.

Tillstånden ska gälla i sex år och fördelas genom ett slutet anbudsförande. Avgifterna sänks till 45 000 kronor per år för samtliga stationer.

Reglerna ska börja gälla den 1 januari 2010, med en övergångstid på fyra år för de stationer som redan har tillstånd. I dag får staten in cirka 130 miljoner kronor i koncessionsavgifter. Från och med 2014, då övergångstiden är över, kommer intäkterna att ligga på cirka 65 miljoner kronor.

Anledningen till att kraven på eget lokalt material slopas är, enligt utredningen, att nuvarande regler inte har fungerat.

Bland annat Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter skriver om utredningen.

Mats Johansson, moderat riksdagsledamot, tycker att förslagen i utredningen ger ”en sundare bas för ett populärt medium som har haft svårt att nå lönsamhet, men nu får resurser att utvecklas”.

Kerstin Brunnberg, vd för Sveriges Radio, reagerar så här:

– Att öka intäkterna med minst en halv miljard, att få ökade sponsorintäkter och sen inga som helst krav på innehåll. Det är ju lysande – och en lite väl tidig julklapp, säger hon till SR Kulturnytt.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

SR

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.