Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Förändrad Facebook-algoritm bakom Kits räckviddsras

Publicerad: 23 Februari 2018, 05:45

Facebooks förändringar i algoritmen har gjort att Bonnierägda Kit tappat hälften av sin publik, rapporterar Breakit.


Ämnen i artikeln:

Facebook

I veckan meddelade Schibsted att viralsajten Lajkat skrotas. Bakgrunden var ett vikande ekonomiskt resultat, berättade Martin Frey, chef för Schibsted Growth, för Medievärlden. Och samtidigt har trafiken från Facebook till Lajkat sjunkit efter att Facebook skruvat på sina algoritmer.

Nu rapporterar Breakit att också Bonnierägda Kit har lidit av Facebooks förändringar. Breakit har granskat siffror över engagemang och antalet videovisningar för Kits tre Facebooksidor – och techsajten beskriver ett rejält räckviddsras för sajten. Hälften av publiken ska, enligt Breakit, ha gått förlorad.

Medgrundaren Robert Brännström uttrycker dock ingen oro:

”På kort sikt har vår räckvidd gått ned, men jag upplever inte att vi ännu är i ett stabilt läge än med de förändringar som sker på Facebook.”

Men han öppnar ändå för en breddning av kanaler:

”Vi har pratat om det under hösten, och detta har blivit ytterligare ett skäl till att göra det. När Facebook förändras måste vi titta på hur vi kan nå ut på andra plattformar också”, säger Robert Brännström till Breakit.

I ett blogginlägg utvecklar Robert Brännström mer hur Kit ska hantera Facebooks förändrade newsfeed-algoritm.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.