Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”För oss på Omni är detta historiskt”

Publicerad: 27 Augusti 2015, 07:56

Med närmare åtta miljoner sidvisningar i mobilen passerade nyhetstjänsten Omni medieaktörer som DN, DI och SvD i mätningen från förra veckan.


Ämnen i artikeln:

Omni

I går kom nya siffror från Kia-index som visar att den drygt 1,5 år gamla nyhetstjänsten Omni med sina åtta miljoner sidvisningar i mobilen i förra veckan gick om både Dagens Nyheter, Dagens Industri och Svenska Dagbladet. Motsvarande siffra för DN var drygt sju miljoner, för DI omkring 4,5 miljoner och för SvD närmare fem miljoner.

Markus Gustafsson, grundare och ansvarig utgivare på Omni, är stolt och glad över vad mätningen visar.

För oss på Omni är detta historiskt. Att vi, redan nu, har fler sidvisningar än de här veteranerna det är mäktigt. Framför allt eftersom vi inte tummat på några redaktionella principer för att nå hit.

Att göra en produkt med raka, tydliga rubriker och att inte vara klickjagande beskriver Markus Gustafsson som Omnis själ. Och framgången för nyhetstjänsten tror han till stor del kan förklaras med att läsarna uppskattar just det.

Läsarna vill inte ha klickjagande rubriker och det vill inte vi heller. Det ska vara rakt och koncist.

Nyligen lanserade Omni nya appar för Android och Iphone, vilket Medievärlden skrev om, som bland annat erbjuder en ny bevakningsfunktion samt möjlighet att få pushnotiser vid uppdateringar.

Vi såg redan under sommaren att siffrorna började skjuta iväg, men i samband med lanseringen av nya Omni har vi en rad nya funktioner som påverkar hur ofta och på vilket sätt man läser. Veckan innan lanseringen låg vi på runt sex miljoner och veckan efter på runt åtta så det är klart att det har spelat in.

Som börsnoterat bolag är möjligheterna att prata om ekonomi begränsade. Men Markus Gustafsson bekräftar för Medievärlden att ekonomin och försäljningen går bra och att framtiden för Omni ser ljus ut.

Det som är intressant med försäljningen är att vi säljer mycket nativeannonser. Minst 50 procent är native. Det är ingen annan som gör det på samma sätt som Omni.

När går ni om Aftonbladet i antal sidvisningar i mobilen?

Vi har inga sådana ambitioner. Man kan mäta framgång på en rad olika sätt, Omnis målsättning är att vara en av de appar våra läsare har på första skärmen på mobilen. Då har vi lyckats, då har vi en lojal läsare. Det är viktigare för oss än att mäta siffror.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Omni

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.