Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

För få mediechefer vill fortbilda sig

Publicerad: 5 September 2005, 14:38

Tidningsutgivarna och JMG i Göteborg tvingas ställa in två fortbildningskurser i höst. Varken tidningsledarutbildningen (20 poäng) eller kursen i läsarkunskap (5 p) har fått tillräckligt med sökanden.


Tidningsledarutbildningen har funnits i 15 år. Den genomförs vartannat år och syftet är att ge mediechefer fördjupade kunskaper inom bland annat ledarskap och utvecklingsfrågor. Kursen avslutas med ett längre projektarbete.
Det kostar 30 000 kronor att delta i kursen. Göran Subenko, utbildningschef hos Tidningsutgivarna, tror dock inte att priset haft en avskräckande effekt.
– Många tidningsföretag jag talat med säger att de lägger undan lika mycket pengar som tidigare för fortbildning.
Deltagarna har också möjlighet att söka stipendium från Tidningsfonden för fortbildning för att gå kursen.
Göran Subenko tror att en orsak till att färre har sökt kan vara att man upplever arbetsbördan som för tung, både på hemmaplan och på kursen.
– Man hinner helt enkelt inte, säger han.
Men någon allmän nedgång i intresset för att gå ledarskapskurser ser han inte. Tidningsutgivarnas Ny som chef är populär. I år har man utökat till tre kurser med 16 deltagare varje gång.
Inte heller kursen i läsarkunskap, som i fjol arrangerades för första gången, blir av den här hösten. Tidningsutgivarna stod då för en del startkostnader, men från och med i höst skulle kursen bära sina egna kostnader. Men bara ett fåtal personer har sökt.
– Jag har ingen aning om varför intresset varit så dåligt. Det känns väldigt tråkigt att behöva ställa in, inte minst med tanke på att fjolårets deltagare var så nöjda, säger Göran Subenko.
En ny kurs i läsarkunskap vid JMG kommer att erbjudas till våren 2006.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.