Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Folket följer upp formatet med framgångsrikt sälj

Publicerad: 9 Januari 2007, 13:07

Vid årsskiftet gick Folket i Eskilstuna över till halvberliner - samma format som Punktse. Intresset för den nya tidningen är stort, den pågående kampanjen har gett ett mycket bra försäljningsresultat.


Folket har en egen teleförsäljning med tio personer som är mitt i kampanjen 49 kronor för en månad.
– De har hittills ringt 6000 av 40 000 planerade, säger platschef Anders Boberg.
– De har sålt 600. Ett resultat på 10 procent är mycket bra.
Folkets upplaga har under åtskilliga år minskat, med undantag för jubileumsåret 2005, och snuddar vid 7000-strecket. Målet är att det nya formatet – tidningen är först i landet bland prenumererade tidningar (Punktse är gratisutdelad) – ska ge en höjning 2007. Om intresset håller i sig kommer det att lyckas.
Den uppföljningsförsäljning som inletts med de första som nappade på kampanjerbjudandet går också mycket bra. Preliminärt förnyar 45 procent, enligt Anders Boberg.
Folkets förstadel är i halvberliner, andradelen helberliner – av annonsskäl. Läsarreaktionerna tyder på en viss irritation att skillnaderna mellan delarna är så stor.
– Det är del 2 man reagerar på, när del 1 är så liten och rapp.
Folket trycks sedan årsskiftet på koncernens eget tryckeri, vilket ska ge en besparing på över 3 miljoner per år.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.