Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fokus köper Vetenskapsmedia

Publicerad: 19 December 2017, 11:34

Utgivarnas vd Patrik Hadenius. Fotograf Johan Bergling

Tidningen Fokus ägare FPG Media köper förlaget Vetenskapsmedia med titlarna Språktidningen, Modern Psykologi och Populär arkeologi av grundaren Patrik Hadenius. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Claes de FaireFokus

Patrik Hadenius grundade Språktidningen 2007 och Modern Psykologi 2009 och tog över Populär arkeologi 2016.

– Mitt mål har hela tiden varit att hitta en köpare som är seriös och långsiktig och som delar samma grundidé om vad en tidskrift är och vad kvalitet är. Och där känner jag att jag träffat jätterätt, säger Patrik Hadenius till Medievärlden

– Och Claes de Faire har många roliga idéer om hur man kan utveckla verksamheten, både digitalt och genom evenemang.

”Vetenskapsmedia är ett mycket välskött förlag med spännande titlar som passar väl in jämte Fokus. Förvärvet blir en strategiskt viktig del i vår ambition att bredda FPG Media”, säger FPG Medias vd och Fokus publisher Claes de Faire i ett pressmeddelande.

Patrik Hadenius har också varit vd för stiftelsen som ger ut Forskning & Framsteg och chefredaktör för tidningen. Han har nu lämnat båda de posterna och stiftelsen söker nu en ny chefredaktör. Däremot ska samarbetet med Vetenskapsmedia, där man delar lokaler och många kringfunktioner, fortsätta även med Fokus som ägare.

Patrik Hadenius vill inte kommentera hur affärsuppgörelsen såg ut.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Claes de FaireFokus

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.