Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

”Flykten från Facebook kommer accelerera”

Publicerad: 8 januari 2019, 07:00

Mikael Rothsten, redaktionschef och ansvarig utgivare NWT. Foto: Press

Det sämsta med året som gått var att det fortfarande är svårt att föra ett nyanserat samtal på social medier. Därför kommer allt fler lämna Facebook framöver, spår Mikael Rothsten, redaktionschef och ansvarig utgivare NWT.


Ämnen i artikeln:

NWT

Vad var förra årets stora mediehändelse?

– Turerna kring Svenska Akademien och den så kallade kulturprofilen. Händelserna har präglat kultur- och samhällsdebatten under hela 2018, med förra årets Nobelprisutdelning utan ett litteraturpris som ett synligt bevis på krisens allvar.

Vad var förra årets viktigaste publicering?

– Det var valbevakningen både på riksnivå och på lokalnivå. Media har satt agendan och vi har lokalt bidragit till en bra valdebatt där även lokala frågor har fått stort utrymme. NWT testade att komplettera den granskande journalistiken med en intervjuserie i webb-tv där politikerna fick prata till punkt. Ett långt format som på webben kompletterade det snabba berättandet. Sammantaget ledde förra årets valrörelsen till det högsta valdeltagandet på över 30 år.

Vad var sämst under förra året?

– Att det alltjämt är svårt att föra ett nyanserat och intressant samtal kring seriösa samhällsfrågor på sociala medier. Min bedömning är att flykten från Facebook bara kommer att accelerera.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen 2019?

– Fortsatt fokus på kvalitetsjournalistik som leder till fler digitala abonnemang. För vår del handlar det om att leverera ett bra lokalt innehåll som kan öka våra digitala prenumerationsintäkter, samtidigt som vi fortsatt vill göra en bra printprodukt som våra läsare är beredda att betala för.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

NWT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.