Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Flygande start för privat public service-kanal

Berlingske Media får 100 miljoner om året för att driva den nya privata public service-kanalen Radio 24syv. Medievärlden har recenserat kanalens första dagar.

Publicerad: 3 november 2011, 12:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Public service

Bonnier får drygt 100 miljoner kronor om året av staten för att driva en rikstäckande radiokanal i Sverige. Nej, det är inte sant. Men i Danmark får Bonniers kollega, Berlingske Media, statliga licensmedel till att driva en ny radiokanal: Radio 24syv. Kanalen började sändai tisdags och har fått en flygande start.

Danmarks Radio är totalt dominerande på radioområdet. Flera aktörer har genom åren försökt driva kommersiella radiokanaler utan att lyckas. Den tidigare borgerliga regeringen ville ändra på detta och beslöt därför i april att det skulle etableras en privat, licensfinansierad och rikstäckande public service-radiokanal.

Uppdraget gick till Berlingske Media och kommunikationsbyrån PeopleGroup, som tillsammans får 909 miljoner svenska kronor under de åtta år som koncessionen gäller. Den nya kanalen kommer i första hand att konkurrera med Danmarks Radios P1 och som namnet säger, sänder den dygnet runt.

För att ge plats på FM-bandet till Radio 24syv har DR:s klassiska musikkanal P2 placerats på det digitala fältet till stor irritation för de många musikälskarna i Danmark. (DAB-radion är ännu inte så vanlig i landet, och på vissa håll kan de digitala signalerna inte tas emot.)

Liksom P1 ska 24syv ge lyssnarna nyheter, kultur, sport, aktuella frågor, satir och musik. Men kanalen har inte börjat sända musik än, och frågan är om det finns pengar till det. Radio 24syv ska nämligen producera radio för 7 300 kronor i timmen, vilket enligt Radio 24syvs vd Jörgen Ramskov – är en bråkdel av vad DR har till förfogande.

Det är svårt att ge en heltäckande och rättvis bild av 24syv efter bara ett par dagars lyssnade. Men mitt omedelbara intryck av kanalen är positivt och den blir helt säkert en svår konkurrent till P1. Den nya kanalen är en frisk fläkt, den behandlar svåra ämnen på ett lätt sätt och är inte rädd för att ta nya grepp. Nyhetsbedömningen i 24syv är dock ungefär densamma som i P1.

Radio 24syv fick en flygande start på tisdagen den 1 november när statsminister Helle Thorning Schmidt gästade studion tidigt på morgonen. Reportern gjorde en fin och avslappnad intervju med statsministern, som berättade om sina och familjens lyssnarvanor. Det hela avslutades med en intressant kommentar från Helle Thornings sida om den aktuella ekonomiska krisen i Europa.

Det var nog många danskar som något senare fick kaffet i vrångstrupen när de lyssnade på den nya kanalens program Miljonärklubben. För till skillnad från i Sverige, där aktiehandel närmast har blivit en folksport, är det i Danmark fortfarande bara en liten grupp människor som handlar med aktier. I Miljonärklubben fick lyssnarna en elementär kurs i hur det går till att köpa och sälja aktier. Ett par aktiemäklare fick också tillfälle till att ge tips och analyser. För att göra det hela realistiskt fick mäklarna 20 000 danska kronor vardera för att placera under åtta år. Lyssnarna ska sedan fortlöpande kunna följa mäklarnas placeringar.

Från pengar till religion: i onsdags förmiddag sände man ett inringningsprogram om religion. Diskussionerna gick fritt och vilt men klart intresseväckande, inte minst tack vare en duktig programledare.

Summa summarum: Radio 24syv har fått en flygande start och visat att den också kan hålla sig i luften.

Christer Källström, Köpenhamn

mvredaktion

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Public service

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.