Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fler valde TV4 än SVT under valvakan

Publicerad: 11 November 2016, 10:28

För första gången valde majoriteten av de linjära tittarna att följa det amerikanska valet i TV4 framför SVT. "En viktig positionsförflyttning", säger TV4:s programdirektör. UPPDATERAD.


Ämnen i artikeln:

TV4MMSViveka Hansson

Intresset för det amerikanska valet har varit stort bland svenska mediekonsumenter och mediehusens satsningar har varit ambitiösa på såväl riks- som lokalnivå. Tidigare har linjär-tv-tittarna i första hand vänt sig till Sveriges Television vid större nyhetshändelser, men under den amerikanska valvakan var det TV4:s valbevakning och inte den i SVT1 som följdes av flest.

Mellan klockan 22.30 på tisdagskvällen fram till klockan 13.00 dagen därpå var TV4 största kanal, visar siffror från MMS.

TV4:s programdirektör Viveka Hansson uttrycker i ett blogginlägg stor glädje över siffrorna:

”Det är värt otroligt mycket, att våra tittare har valt oss, för alla här som slitit hårt i många dygn med ambitionen att leverera en valrapportering fylld av människor, fakta, analys och energi. En fantastisk laginsats av många framför och bakom kamerorna på TV4 och Nyhetsbolaget, i Sverige och på plats i USA.”

TV4 snittade 228 000 tittare under valvakan. SVT1 189 000 personer och SVT2 54 000.

Anne Lagercrantz, chef för nyhets- och sportdivisionen på SVT, kommenterar siffrorna i ett mejl till Medievärlden:

”Vi är visserligen störst under själva valnatten men TV4 är starkare på morgonen, så är det även i vardagen. Vi är också mitt uppe i ett utvecklingsarbete av morgonen. Samtidigt når våra kvällsprogram i broadcast betydligt fler än TV4:s (bara Rapport söndag kväll samlade 1,7 miljoner tittare), vilket bidrar till att SVT1:s dygnsräckvidd är större än TV4:s under tisdagen och onsdagen.”

TV4:s programdirektör Viveka Hansson kallar det här för ”en viktig positionsförflyttning” – håller du med om det?

”Jag är uppriktigt glad när det går bra för min tidigare arbetsplats, men SVT Nyheters position är urstark i broadcast. Jag är mer upptagen av hur vi når ut även digitalt till de som inte väljer att titta på traditionell TV. Och digitalt slog vi rekord med över 1,3 miljoner besökare hos svtnyheter.se under onsdagen.”

Hur ser du på SVT:s siffror och insats under valnatten?

”Varannan svensk, 48 procent, såg något av våra nyhets- och valprogram under tisdagen och onsdagen, och rekord online! Det är fantastiska siffror och ett kvitto på att publiken uppskattar det vi gör och på intresset för det amerikanska valet. Jag är stolt över våra medarbetare och alla fina insatser, och när folk fått sova något ska vi utvärdera – det finns alltid saker vi kan göra bättre och lära.”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TV4MMSViveka Hansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.