Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fler förändringar i GP:s distribution att vänta

Publicerad: 18 December 2018, 07:39

Sedan tidigare står det klart att GP inte längre levereras till dörren på öarna i Göteborgs skärgård. Ytterligare förändringar av distributionen väntar i takt med att pappersprenumeranterna minskar.


Ämnen i artikeln:

DistributionGöteborgGP

Tidigare i år fick de som prenumererar på GP:s papperstidning på öarna i Göteborgs skärgård beskedet att deras tidning kommer levereras till en uppsamlingsplats, i stället för i brevlådan.

Men det är inte det sista steget i GP:s besparingar av distributionen av papperstidningen. Transportarbetarförbundets ombudsman för de som arbetar med distributionen på VTD, som är det bolag som levererar GP:s tidningar, Peter Åkesson, säger till Medievärlden att det pågår ett arbete med att göra om utdelningen av tidningen.

– De kommer att skruva på distrikten för att bli mer effektiva. Det innebär att det blir färre som går ut med tidningen, säger han.

Det är i dagsläget inte klart om det kommer att innebära att personer på VTD behöver sägas upp.

– Det kan vara så att de som inte behövs i ett område kan erbjudas arbete någon annanstans. Så det är inte säkert att det blir arbetsbrist, säger Peter Åkesson vid Transportarbetarförbundet.

Det finns ingen konflikt mellan VTD:s ledning och facket kring behovet av att göra förändringar i hur distributionen fungerar, säger Peter Åkesson.

– De måste skruva på det här och bli effektivare för att klara omställningen, säger han.

Peter Åkesson säger att facket gärna ser att tidningsbuden även delar ut post, för att kompensera för tappet i tidningar.

Stampen lokala medier och VTD:s vd Johan Hansson uppger att tidningen kontinuerligt ser över sin distribution. Men ännu är inga förändringar bestämda och när det väl är det kommer de som berörs att informeras i god tid, skriver han i ett mejl till Medievärlden.

Det är de nya läsarmönstren som gör att GP behöver se över sin distribution, säger Johan Hansson.

”Precis som hela branschen måste vi anpassa oss efter de förändrade läsarmönstren och att fler och fler väljer att prenumerera digitalt. Det vill säga i vissa områden blir det inte möjligt ur ett kostnadsperspektiv att distribuera tidningen på samma sätt som tidigare. Det är dock viktigt att påpeka att vi har en fortsatt mycket stark pappersupplaga med en stark tillväxt på vår helgpapperstidning. Vi ser i de planer vi lagt och följer en fortsatt papperstidning under överskådlig tid för GP”, skriver han.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

DistributionGöteborgGP

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.