Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

FLASH: Så får tidningarna fart på läsarna

Publicerad: 15 november 2011, 12:58

Medievärlden frågade en morgontidning, två kvällstidningar och en lokaltidning hur de tänker kring nyhetsflashar i mobilen.


Ämnen i artikeln:

UNTExpressenGPAftonbladet

Plötsligt piper mobilen och när du ser att det är en nyhetsflash går pulsen upp. Vad är det nu som har hänt? En kändis som har dött, en diktator som har avgått? Många journalister förlitar sig på tidningarnas nyhetstjänster i mobilen för att hålla sig uppdaterade även utanför arbetstid. Och i informationsöverflödets era har även vanliga läsare utvecklat en newsjunkie-ådra.

Men hur resonerar tidningarna kring vilka flashar de skickar ut? Vissa kan ju bli irriterade av att något de inte alls uppfattar som en toppnyhet (fotbollsresultat, till exempel) stör mitt i middagen. Och hur sent får man egentligen skicka ut en flash?

Bjarne Frykholm, projektledare för mobila tjänster på Aftonbladet, berättar att tidningen har delat upp sportflashar och en nyhetsflashar just av det skälet. Huvudregeln är också att inte skicka inte ut flashar på nätterna utom vid ”extremt stora nyhetshändelser av historisk karaktär”.

Hur många prenumeranter har ni, och när började ni erbjuda tjänsten?

Sms-tjänsten har funnits sedan 2008. Sedan en dryg månad erbjuder vi vår push-tjänst Breaking News i tre Iphone-appar med samma innehåll. Vi vill inte gå ut med några siffror, men tjänsten är uppskattad bland läsarna.

På GP flashar man mellan klockan 07 och 23 och har en uttalad målsättning att flasha annars klagar läsarna på att de betalar för en tjänst som inte ger något, menar de. En subjektiv bedömning görs av tjänstgörande webbchef, nyhetschef eller nattchef, berättar Margareta Romare, chef för GP.se-redaktionen.

Fokus ska vara lokala Göteborgs/västsvenska flashar. Men även stora riks- och utrikesnyheter.

Hur ser ni på irritationsfaktorn?

Ja det får vi fundera på, därför är det viktigt att nyheten är tillräckligt stor eller berör tillräckligt många. Så att det ändå går att förklara varför det blev en flash. Jag tänker så här: helst ska folk förstå varför det blev en flash även om man själv inte råkar vara intresserad av just den aktuella händelsen eller nyheten.

Också Upsala Nya Tidning försöker hålla en lokal vinkling. Sedan UNT började erbjuda tjänsten 2009 har de som mest haft ett par hundra abonnenter.

Det som genererar nyhetsflashar är lokala, nationella eller internationella händelsenyheter som bedöms locka läsare till UNT:s digitala kanaler, berättar Carl-Åke Eriksson, chef för digitala medier. I undantagsfall flashar de även för speciella satsningar (”som exempelvis härom kvällen, när vi hade ett livebildspel från fotbollsgalan”).

Enligt Mattias Lundell, editionschef på Expressen.se, har nyhets-sms:en fått tung konkurrens:

Allmänt kan man säga att sms-flashen tappat rejält i betydelse sedan vi lanserade vår app med så kallade push-notiser. Skillnaden i antalet prenumeranter är väldigt stor och eftersom det är en gratistjänst som leder dig till informationen direkt är den mycket populär.

Man kan säga att flashar är snarast branschinterna och för de extremt nyhetsintresserade (de kommer ju lite fortare), medan push-notiserna är till för alla nyhetsintresserade som vill hålla sig uppdaterade under dagen. Vår prio idag ligger snarare på push-notiserna som har ett mycket högre prenumerationstal än de smalare flasharna. Vad gäller tid så hävdar Expressen att de alltid har detta i åtanke:

App-notiserna (som är bredast och kanske viktigast) är inställda på sovtider mellan 22-08, så får den som vill bli störd koppla på andra tider. För sms:en höjs ribban ytterligare för vad vi ska skicka nattetid.

Expressen har haft nyhets-sms ända sedan december 2005 och lanserade sina app-notiser i somras.

Se tidningarnas listor över förra veckans nyhetsflashar här.

Förra veckans flashar

Fakta: Så mycket kostar tjänsten

Aftonbladet: 5 kr/veckan. Debitering en gång per månad (20 kr). 5 kronor i startavgift.

Expressen: 3 kr per mottaget sms.

GP: 9 kr per månad.

UNT: 9 kr per månad.

Ämnen i artikeln:

UNTExpressenGPAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.