Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Flamman firar 110 år – ökar närvaron i digitala medier

Publicerad: 1 December 2016, 07:01

Ur Flammans reklamfilm.

Den oberoende socialistiska tidningen lanserar en stor kampanj genom vilken den vill visa att medierapporteringen kring politiska frågor kan se annorlunda ut.


I går kväll arrangerade Flamman en stor fest på Debaser Medis i Stockholm. Anledningen var att det var 110 år sedan vänstertidningen grundades i Malmfälten.

Under kvällen hade också Flammans första reklamfilm premiär. Filmen beskrivs som ”ett startskott för det förändringsarbete som tidningen planerar för”, vilket vill bidra till att utveckla samhället och det politiska samtalet.

”Människor vill lära sig mer. Läsa långt. Vi vill att Flamman ska vara samlingsplats för en fristående vänster som vill breddas, prata systemkritik och debattera. En tidning för en bredare vänster, det är vad vi siktar på att bli”, säger Flammans chefredaktör Anna Herdy.

Flamman ser att medierna skulle behöva arbeta med att fördjupa debatten i och med att medieklimatet och det politiska samtalet blir allt mer polariserat och destruktivt.

”I en tid där man kan se tendenser på politisk depression och uppgivenhet är det viktigt att ge en alternativ bild till den som visas i public service och av högermedier”, säger Anna Herdy och fortsätter:
”Den högerextrema floran av tidningar ökar och från vänstern måste det komma en motaktion. Men vi tänker inte spela på rasisternas planhalva med falska nyheter och extremt vinklad journalistik.”

Reklamfilmen har gjorts tillsammans med Delta Studios.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.