Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Finska tidningar inleder stor kampanj mot moms

Publicerad: 27 Maj 2011, 08:01

Finlands nya regering kan komma att införa moms på dagstidningsprenumerationer. Arbetsgivarna och journalistfacket svarar idag med en gemensam annonskampanj.


– Det här skulle kunna få mycket negativa konsekvenser såväl på upplagor som sysselsättning inom branschen! varnar Håkan Gabrielsson på Tidningarnas Förbund.

Under stort mediatryck leder de finländska moderaternas ordförande Jyrki Katainen just nu förhandlingarna om en ny regering.

För några dagar sedan skrev tidningen Markinnointi&Mainonta (Marknadsföring&Reklam) att kommunikationsdepartementet vill införa moms på dagstidningsprenumerationer. Det skulle, enligt tidningen, ge statskassan ett tillskott om motsvarande ungefär två miljarder kronor.

Departementets kanslichef Harri Pursiainen har senare dementerat, men det är inget som lugnat ner branschen.

– Vi ser med stor oro på att momsfriheten, som existerat ändå sedan 1963, skulle kunna vara hotad, fastslår t f förbundsdirektör Gabrielsson på Tidningarnas Förbund.

I en gemensam aktion med Finlands Journalistförbund går arbetsgivarna alltså i dag ut i nästan samtliga landets dagtidningar med en stor annons, på såväl finska som i förekommande fall svenska.

Hur vanligt är det i Finland att branschen på detta sätt blandar sig i politiska spörsmål…?

– Vi ser inte detta främst som en politisk fråga, utan som något som rör branschens verksamhetsförutsättningar. Nyligen slöts ett tungt löneavtal med det finländska journalistförbundet, trycket är hårt vad gäller porto- och distributionskostnader samtidigt som pappersindustrin vill öka sina priser.

– Skulle man införa 9 procents moms, som på böcker, eller den fulla momsen på 23 procent, får det allvarliga konsekvenser inte minst för de mindre dagstidningarna. Vi riskerar minskade upplagor och mindre av annonser, samtidigt som sysselsättningen hotas, svarar Håkan Gabrielsson.

I dagsläget finns inga fler uppgifter ang eventuella regerinsplaner vad gäller momsen på dagstidningsprenumerationer.

– Men vi har inte kastat yxan i sjön. Istället hoppas och tror vi att ansvarsfulla finländska politiker inser betydelsen av fortsatt momsfrihet, fastslår Håkan Gabrielsson.

Sören Viktorsson, Helsingfors

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.