Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Finska medieföretag gör stora vinster

Publicerad: 22 Mars 2012, 08:29

De finska medieförtagen gör stora vinster. Samtidigt har många sagts upp och rättigheterna för anställda och frilansar försämras.


Det fortsätter att gå bra för de börsnoterade finska medieföretagen. Många har en marginal på över 10 procent, visar en sammanställning som det finländska journalistförbundets tidning Journalisti gjort.

Inom många andra branscher kan man bara drömma om vinster på 15 till 20 procent, konstaterar analytikern Kimmo Stenvall på Pohjola Markets, som hör till Finlands största finansgrupp OP-Pohjola.

Alma Media gjorde 2011 en rörelsemarginal på 13, 3 procent, Sanoma på 8,7 och Talentum på 2, 9 procent.

En lokaltidning som Ilkka i österbottniska Seinäjoki hade en marginal på hela 35, 2 procent och Keskisuomalainen i Jyväskylä i mellersta Finland hade en marginal på 18, 8.

Främsta anledningen till de goda resultaten är effektivisering av verksamheten samt personalnedskärningar.

– Effektiviseringen har exempelvis skett genom ökad användning av underleverantörer samt frilansare. Till bilden hör de stora medieföretagens strävan att förnya medarbetaravtal och få alla rättigheter till materialet, förklarar Arto Suninen, företagsekonom specialiserad på media.

En del medieföretag strävar också efter att få alla rättigheter till frilansares material.

De senaste fyra åren har de börsnoterade medieföretagen skurit ned med drygt 4 000 anställda.

Framför allt landsortspressen har haft goda vinster, lågkonjunkturen till trots.

De goda resultaten baseras till stor del på att såväl annons- som prenumerantintäkterna förblivit höga. Prishöjningar på abonnemang och annonser har gått igenom, konstaterar Arto Suninen.

Framtidsutsikterna är dock mindre ljusa.

Vad gäller de tryckta medierna finns ingen tillväxt att hämta på annonssidan inom den närmaste tiden, tvärtom.

Upplageinkomsterna däremot kan i bästa fall ligga kvar på nuvarande nivå med hjälp av prishöjningar, spår analytikern Kimmo Stenvall.

Som Medievärlden tidigare berättat, drar Nordens största dagstidning Helsingin Sanomat varje månad in motsvarande omkring 3, 5 miljoner kronor på sina digitala tjänster.

Övriga mediehus kommer inte upp i sådana resultat, men enligt analytikern Kimmo Stenvall finns här pengar att hämta.

Får man bara igång den digitala verksamheten ordentligt, kan det bli utomordentligt lönsamt eftersom kostnaderna för distribution och tryckeri är obefintliga.

Sören Viktorsson, Helsingfors

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.