Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Finaldags i Reklamcupen

Publicerad: 16 Augusti 2011, 10:22

Ska det bli myggmedel eller skyddsmedel som vinner första semin i DN:s reklamcup? På söndag är det final. Då avgör läsarna vem som blir årets vinnare.


Ämnen i artikeln:

Reklamcupen

Det är en otroligt hög lägstanivå på årets bidrag. Det menar Kristofer Dalin som är projektledare på DN. Men även antalet bidrag har ökat. I år tvingades man till och med säga nej till några.

Det var först till kvarn som gällde.

Under hela sommaren har DN publicerat bidragen på sid 3 och 5 i tidningen. En jury har tyckt till med utgångspunkt i fyra kriterier; idéhöjd, tydlighet, relevans och hantverk. Även läsarna har fått vara med och rösta.

I finalen, som går på söndag, är det dock bara läsarnas röster som gäller.

Annonsörerna får också vara beredda på att de kreativa bidragen kan väcka starka reaktioner. Ett exempel är kampanjen för Milfshake som bland annat anmälts till Reklamombudsmannen av tre olika personer.

Visst har det kommit in ett antal annonser som lett till diskussioner här. Och det har hänt att vi bett vissa byråer att tänka om, säger Kristofer Dalin.

Från tidigare år vet de också att många bidrag kan leva vidare. Ett bra exempel är Delicatos bidrag för några år sedan som utvecklade sig till en bred kampanj.

Det är inte många bidrag som är speciellt ihopskruvade för den här tävlingen.

Nytt för i år är Reklamcupen Jr. Berghs, Forsbergs, Hyper Islands och Beckmans har fått ta fram varsitt bidrag som tävlat mot varandra. Vinnare blev Beckmans som fick en plats i den stora tävlingen. Och det har gått bra för bidraget. I morgon tävlar de i den andra semifinalen mot årets bidrag från Delicato.

Följ tävlingen här:

Titta på några av årets bidrag klicka på bildspelet:

Ämnen i artikeln:

Reklamcupen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.