Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

FGJ:s argumentation är populistisk

FGJ:s argumentation är populistisk och utgår från att dagspressens pågående kris helt omöjliggör granskande journalistik, skriver Marcus Melinder, nyhetschef på Tidningen Ångermanland.

Publicerad: 14 Oktober 2013, 13:13

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Jag gillar mediekritik. Jag kan sitta länge och diskutera etiska överväganden och eventuella publicitetsskador. Jag tycker att ett program som Medierna i P1 har gett mediekritiken en renässans (sedan SVT sen länge abdikerat från den mediekritiska tronen).

Men något jag däremot har svårt för är svepande och illa underbyggd mediekritik.

Ett sådant exempel är det senaste debattinlägget från Föreningen grävande journalisters ordförande Terje Carlsson. Jag är själv medlem i FGJ och högaktar föreningens arbete, men den här typen av höftskott bör föreningen avhålla sig från.

Terje Carlsson utgår nämligen från premissen att mediechefer bara tänker på pengar och struntar högaktningsfullt i allt vad kvalitetsjournalistik heter. Så är det naturligtvis inte.

Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att kalla den här typen av argumentation för populistisk. Där man utgår från att dagspressens pågående kris också helt omöjliggör granskande journalistik.

Sedan årsskiftet ingår Mittmedias alla tidningstitlar i ett enda bolag. Det innebär att möjligheterna till samordning har ökat betydligt. Aldrig tidigare har vi på detta sätt kunnat byta texter och bilder med varandra och samtidigt skapa utrymme för reportrar att också ägna sig åt längre jobb. Mittmedia har också inrättat en särskild redaktion som bara jobbar med research och databasjournalistik. Dessa är en resurs för hela Mittmedia. Vid vår tidning har vi använt oss av deras expertis vid ett flertal tillfällen. Vi har också publicerat undersökningar som kommit direkt från researchgruppen och kompletterat med egna case.

Detta görs alltså inom ett mediebolag, som precis som alla andra kommersiella bolag högst påtagligt just nu upplever den pågående tidningskrisen. Inga chefer har här lutat sig tillbaka, som Terje Carlsson skriver, snarare tvärtom.

När hörde du en chefredaktör eller kanalchef skryta inför sina kollegor om att hen satsar mest i landet på vidareutbildning? frågar Terje Carlsson retoriskt. Det har jag hört många gånger den senaste tiden. Sedan ett och ett halvt år pågår ett omfattande utbildningsprogram bland Mittmedias anställda där vi gemensamt bidrar till omställningen inför framtiden. Dessutom utbildas alla för att möta kraven om digitalt först och överallt läggs stora resurser på att ta tillvara på medarbetarnas kompetens och erbjuda nya kunskaper. Möjligheten till självförverkligande har aldrig varit större.

Tidigare i år har vi också kunnat läsa om Aftonbladet Online Academy. Målet är att ha en onlinekompetens i världsklass och vara Sveriges mest utvecklingsbenägna arbetsplats.

2013 har antalet nominerade bidrag till Guldspaden ökat jämfört med ifjol. Orden är Terje Carlssons egna. Det verkar alltså grävas och satsas en hel del på granskande journalistik landet runt.

Det betyder naturligtvis inte att vi inte kan göra mer. Men jag tror snarare att det är en inställningsfråga, snarare än en ekonomisk fråga.

Släpp sargen och våga satsa på journalistiken

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.