Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

FGJ: Journalister behöver utbildning

Fortbildningskurser med teknikinriktning är vanliga, medan medarbetarna måste tjata sig till kurser i journalistisk fördjupning, skriver Terje Carlsson i ett svar till Marcus Melinder.

Publicerad: 17 Oktober 2013, 06:35

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Bra att du släppt sargen Marcus Melinder. Ännu bättre att du är redo att satsa på den riktiga journalistiken. I ditt debattsvar till FGJ lovar du också att vi ska slippa höftskott. Bra.

Men vi tycker ändå att det var ett höftskott du drog i väg nu. För du pratar om något helt annat än vi gör.

Du beskriver Mittmedias fortbildningsprogram där de anställda gemensamt bidrar till omställningen inför framtiden.

Vi förstår också att det behövs sådana kurser. Men handen på hjärtat: Visst förstår du skillnaden mellan fortbildning och utbildning?

Nästan alla svenska journalister har skickats på kompetensutvecklande kurser av sina företag de senaste åren. Det handlar oftast om teknik, om output, och hur vi får ut saker på webben snabbare.

Sådana kurser behövs också. Det är det vi väljer att kalla fortbildning.

Men utbildningen – kurserna i research, intervjuteknik och journalistisk fördjupning – brukar samma medarbetare behöva tjata sig till, om de alls får gå dem.

Det är snarare regel än undantag enligt FGJ:s erfarenhet. Vi får allt starkare signaler om detta från företagen där våra medlemmar jobbar. Våra medlemmar får alltför ofta använda sin fritid för att komma iväg till våra aktiviteter.

Om spetskurserna finns på programmet är de frivilliga och är mer ett uttryck för enskilda chefers engagemang, snarare än ett uttryck för mediekoncernens vilja att ta ett utbildningsansvar.

Det är det vi vill ändra på. Det är därför vi ber medieföretagen att samarbeta med oss, och för att göra det måste de spendera pengar.

FGJ anordnar grävseminariet en gång om året. Där erbjuder vi ett stort utbud av föreläsningar och workshops, anordnade av Sveriges – och i bland världens – bästa grävare. I höst är vi för första gången med och anordnar databaskonferensen CAR i Stockholm, och resten av året håller vi specialkurser ute i landet.

Förhoppningsvis kan vi växa och övertyga än fler mediechefer att se möjligheterna som våra aktiviteter erbjuder våra medlemmar.

Du är en av dessa medlemmar. Det är vi tacksamma för. Du är också en av de mediechefer vi vänder oss till. Du är en av dem som har makten att ändra det förhållningssätt vi kritiserade i vår artikel.

FGJ är en ideell förening där våra medlemmar delar med sig av erfarenheter och tips.  Vårt uppdrag är att sprida grävkompetens till så många som möjligt. För att kunna göra detta krävs det seriösa och genomtänkta ekonomiska satsningar från mediehusen.

Vi är inte populister. Vi kan motstå frestelsen att svara med ett slagskott med pucken vi just skickade över. Istället säger vi: Hjälp oss att stärka utbildningsinsatserna för den svenska journalistkåren. Jag hoppas vi ses i Umeå på Gräv2014.

Släpp sargen och våga satsa på journalistiken

FGJ:s argumentation är populistisk
Terje Carlsson, ordförande, Föreningen grävande journalister

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.