Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fem viktiga medienyheter: Sverige

Publicerad: 22 December 2010, 12:54

Strukturaffärer, läckor och ett pressetiskt system i gungning. Här är några av de viktigaste medienyheterna i Sverige under 2010:


Sammansmältningar i Sydost

BLT  och Sydostpress startade arbetet med att slå samman sina sajter. När  den är klar ska den delas upp i en gratis- och en betaldel. Från början  var målet att bli klar under hösten. Men arbetet har dragit ut på tiden.  Någon gång på andra sidan nyår är senaste beskedet från ledningen.

Under hösten har tidningarna i Blekinge dock slagit samman sina sportredaktioner.

I  oktober bekräftade Gotas vd Bennie Ohlsson att det fanns långt gångna  planer att ta över Östran/Nyheterna. I december kom beskedet att affären  i princip var i hamn.

Vi  ska inte kopiera allt från Blekinge. Det upplägget måste utvärderas  ordentligt först innan vi går vidare, berättade Bennie Ohlsson.

Vi hade inte pengar för att ta oss igenom nästa lågkonjunktur, berättar Östrans chefredaktör Ulf Carlsson.

Är årets julklapp årets hype?

Till  slut kom den. I november släpptes Apples Ipad på den svenska marknaden.  Och de stora mediehusen var redo. Om ett år antas det finnas över en  kvarts miljon läsplattor av den typen i Sverige. Samt ett okänt antal av  andra märken.

Då kanske vi har början på ett svar om, och i så  fall hur, de påverkat såväl läsarbeteende som affärsmodeller. Teorierna  är många i dagsläget:

DN i förvandling

Sveriges  största morgontidning fick en ny chef i slutet av 2009. I februari kom  det alla hade väntat på beskedet att upp till 120 anställda kunde  komma att varslas. En av de avdelningar som drabbades hårt var webben.  Många chefer lämnade, mer eller mindre frivilligt företaget eller sina  tidigare tjänster. En av de nya är kulturchefen Björn Wiman.

Turbulensen fortsatte länge. I maj uppmanade  till exempel DN-facket tidningens publisher, Gunilla Herlitz, att ta  hjälp av en konsult för att lära sig modernt ledarskap. Sättet hon minskade på personalen fick hård kritik.

Pressetiskt system i gungning
I ett PO-utlåtande som Aftonbladet olovandes publicerade ansåg PO Yrsa Stenius att Jan Guillou vållats ”oförsvarlig publicitetsskada” av Expressens publiceringar där han utpekades som sovjetisk agent. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson gick i taget, och bojkottar sedan dess PO, men inte Pressens Opinionsnämnd. Även andra har kritiserat PO, bland annat chefredaktörerna på tidningarna i Gävle. Nästa år efterträds Yrsa Stenius av Ola Sigvardsson. Medievärlden har under året publicerat ett stort antal diskussioninlägg om det medieetiska systemet.

I december beslutade Pressens Samarbetsnämnd att PO-systemet ska utvidgas och innefatta även etermedier, tidskrifter och, om möjligt, sociala medier. Samtidigt pågår en utredning av tryck- och yttrandefrihetslagstiftningen där frågan om privatlivets helgd kan leda till ny lagstiftning. Även om detta har Medievärlden publicerat flera inlägg.

Wikileaks satte agendan
Reaktionerna på läckorna om Irak och Afghanistan var bara en svag föraning om vad som komma skulle. När Wikileaks publicerade diplomatläckorna dominerade de världens nyhetssändningar i flera veckor. Sedan slog de avslöjade makthavarna tillbaka vilket ledde till att servrar och domäner stängdes och att betalningar visa Visa, Mastercard och Paypal omöjliggjordes.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.