Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fem viktiga medienyheter: Norge

Publicerad: 22 December 2010, 12:33

Oro på ägarsidan, och en ny lag om ägarkoncentration. Detta är några av de viktigaste mediehändelserna i Norge under 2010:


Ämnen i artikeln:

Norge

Oro på ägarsidan – Ny medielag på gång

Under 2010 har det varit osäkerhet på ägarsidan i flera av de stora mediekoncernerna. Nyligen avslöjades det att A-pressen planerar att sälja sina aktier i TV 2, som ägs till lika delar av A-pressen och Egmont. Dessutom råder det osäkerhet kring Telenors ägarpost i A-pressen.

I brittiska Mecom, som äger norska Edda Media, har grundaren David Montgomery problem med styrningen. En av följderna av oron kring Mecom kan bli att Edda Media säljs ut. Även i mediekoncernen Polaris Media är situationen osäker efter att en av ägarna, Terje Roll Danielsen, har gått i konkurs. Han ägde 20 procent av aktierna i koncernen.

Kulturminister Anniken Huitfeldt säger nu att hon vill se över lagen om ägarskap i medierna. Hon vill särskilt rikta blicken på ägarskap i elektroniska medier och på så kallad vertikal integration, alltså betydelsen av ägarfårhållandna i hela kedjan på en och samma marknad.

Ingen enighet om momsen

På kulturminister Anniken Huitfeldts bord hamnar nästa år en kontroversiell fråga, som många i den norska mediebranschen trodde var löst, nämligen momsstriden.

Efter flera års mediestrider kunde Mediebedriftenes Landsforening (MBL) och veckopressen i slutet av sommaren enas om fortsatt nollmoms för dagspressen och låg moms till veckotidningarna. Medan dagstidningarna sedan länge varit momsbefriade har veckopressen betalat så kallad vanlig moms på 25 procent.

Veckotidningrna krävde att det införs samma momssats 8 procent för både dags- och veckopress. Detta väckte ett ramaskri inom dagspressen, som gick med på att momsen för veckopressen sänktes. Samtidigt enades parterna om att dagstidningarna kunde behålla sin nollmoms.

Men en sak är vad MBL och veckpressen kommer överens om. Nu mot slutet av året visade det sig att Mediestödsutredningen, som ska se över hela stödsystemet till medierna, inte kan enas i synen på momsen. Så förmodligen blir det regeringen som nästa år måste lösa momsfrågan.

Nytt mediehus för teknikjournalistik

All teknikjournalistik på nätet samlas i ett nytt mediehus med namnet Mediehuset Tek. Det meddelade A-pressen och Edda Media i oktober. De båda koncernerna samlar sina 14 sajter inom konsumentelektronik och telekommunikation i det nya bolaget, som får 40 anställda.

Marknaden på dessa områden har under lång tid varit väldigt splittrad och både A-pressen och Edda Media har förlorat pengar på sina satsningar. Genom att slå samman sajterna och på det sättet skapa en stor aktör på marknaden, hoppas ägarna att investeringarna nu ska kunna generera pengar.

Magasin satsar på Ipad

Redan i september meddelade Den Norske Fagpressens Forening att man ingått ett avtal med den digitala distributören Zinio om att lägga ut sina kommersiella tidskrifter och organisationsblad på iPad. Före jul ska ett 30-tal av föreningens produkter vara tillgängliga i den digitala tidningskiosken. Det långsiktiga målet är att man där med en iPad eller annan läsplatta ska kunna finna föreningens samtliga 228 tidningar.

Hot om strejk gav journalisterna 12 000 kronor mer om året

I slutet av maj varslade Norsk Journalistlag om strejk för drygt 1 700 journalister. Efter långa och sega förhandlingarna kunde parterna enas om ett avtal, som i genomsnitt ger journalisterna 12 000 svenska kronor mer om året. Och strejkvarslet avblåstes. Särskilda låglöne- och likalönstillägg avsattes till de lokala förhandlingarna. Det ursprunliga kravet från journalisterna låg på 15 000 kronor.

Christer Källström, Köpenhamn

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.