Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fem tusen nya prenumeranter

Publicerad: 1 Mars 2011, 12:56

Det är målsättningen för den annonskampanj som finlandssvenska Hufvudstadsbladet inlett. - Ett högt men fullt realistiskt mål, säger Risto Wibom, kommersiell direktör på KSF Media som äger Hufvudstadsbladet.


Från att 2008 ha legat på drygt 51 000 exemplar nådde finlandssvenska flaggskeppet Hufvudstadsbladet i fjol bara drygt 48 000. Den utvecklingen vill tidningen nu vända.

Konkret gör man detta med tre olika erbjudanden; Två veckoslut (fre-sö) gratis, två veckoslut gratis samt följande två månaders veckoslut för 26, 90 euro och två gratis veckoslut samt följande två hela månader för 35, 90 euro.

Utöver rekamskyltarna har även en speciell, interaktiv hemsida skapats, på adressen www.hurahda.fi.

Vad vi vet är den unik i sitt slag i Finland, genom att tittarna själva via mikrofon och webbkamera kan ge sina bidrag till den reklamfilm som visas, förklarar Risto Wibom.

Vi tror att det finns en stor potential, framför allt hos personer med finska som modersmål och som är intresserade av svenska språket, förklarar Risto Wibom för Medievärlden.

På spårvagnar, bussar och hållplatser i Helsingfors kan man därför nu se reklamskyltar för svenskspråkiga Hufvudstadsbladet, fast på landets majoritetsspråk finska.

Där uppmanas befolkningen att ta en risk och ”hurahda”. Ordet betyder ”att falla för någon” men påminner också om ”hurri”, vilket ibland används för ”finlandssvensk”.

Vi vill peka på att svenska är såväl trevligt som nyttigt, fastslår Risto Wibom.

I det officiellt tvåspråkiga Finland folkbokförs medborgarna med sin språktillhörighet, antingen svenska eller finska.

Vi har inte via register tillgång till dem med finska som modersmål. Men genom en sådan här stor reklamkampanj tror vi att vi kan fånga in väldigt många, säger Risto Wibom.

Kampanjen, som tagits fram av reklambyrån Bob Helsinki, pågår fram till söndagen den 13 mars.

Sedan kommer säkert andra erbjudanden. Vår marknadsföringsavdelning är hela tiden aktiv.

Har svenska media något att lära av finländarna här?

Kanske det. Lyckas vi med våra mål kan det säkert inspirera!

Sören Viktorsson, Helsingfors

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.