Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fem frågor om iPad till Sara Öhrvall

Publicerad: 7 April 2010, 07:46

I fredags lanserade Bonnier en iPad-version av magasinet Popular Science, byggd på det egna konceptet Mag+. Utvecklingen för svenska titlar är i full gång, enligt Sara Öhrvall.


Vad kan man göra med tidningen i iPad som man inte kan på papper?

Ipaden är den första skärmen vi gärna kryper upp i soffan tillsammans med. Det skapar ett helt nytt konsumentbeteende som är mer avslappnat, mer konsumerande och mer avkopplat.

Vi har inte ansett att det är länkarna eller knapparna som gör den digitala världen intressant, utan snarare möjligheten att skapa ett bättre flöde, en annan magi i paketeringen och presentationen av innehållet. Lägg till det praktiska fördelar som att du kan spara alla dina tidskrifter elegant i din iPad, hitta artiklar du letar efter, göra dina egna samlingar och listor och så vidare.

Hur har responsen varit?

Vi är enormt tacksamma för allt engagemang i blogosfären och på Twitter i framförallt USA, England och Sverige men även på andra marknader.  Speciellt glada är vi över den inflytelserika bloggaren Brad Colbow videojämförelse mellan olika magasin och våra kollegor på Time’s recension.

Är folk beredda att betala 5 dollar per nummer, ska ni testa olika prismodeller?

Vi kommer att belöna lojala läsare med ett prenumerationserbjudande  där man får viss rabatt på lösnummerpriset. Viktigt är dock att vårt och  Times digitala magasin kostar 4.99 dollar och vi ligger på plats 18  resp 15 på bästsäljande appar på iTunes. GQ kostar 2.99 och ligger på  plats 64. För mig är det beviset på att det inte bara handlar  om pris  utan också om upplevelse.

Hur har det varit att utveckla för iPad, har ni dragit några lärdomar inför nästa projekt?

Vi bubblar av tankar och idéer som vi nu är i full färd med att utveckla för vår nästa version av Mag+. Vår stora insikt är att det är helt nödvändigt att satsa stort och bygga ett helt system kring digitala magasin. Därför har vi nu inte bara en teknisk plattform för att skapa en digital läsupplevelse, utan också ett helt CMS, en utvecklad process och ett arbetsflöde kring produktionen av digitala magasin.

Hur fortsätter ni nu, finns det några iPad-planer för den svenska marknaden?

Vi är i full färd med utvecklingen av svenska titlar för iPad. Det ser riktigt riktigt bra ut i våra simulerade digitala magasin.

Mag+ live with Popular Science+ from Bonnier on Vimeo.

Designprinciper för Mag+

1. Silent mode The time for myself. Our Mag+ concept has fewer distractions. It offers a passive and relaxinging experience. Lean back. Away from the browser. We believe that reduced complexity increases immersion

2. Fluid Motion Flow is the new flip. Persistence of flow in the scanning of the content encourages immersion. Think about our concept as a panning camera, not a flipping page experience.

3. Easy to overview The Mag+ concept offers an immediate understanding of the content.
What is this and why is it relevant to me? Delivering a beautiful overview of content has always been a core competence of print
magazines, but something that got lost on the web sites of magazines.

4. Clearly defined beginning and end We want to reluanch the end with a simple linear flow. A defined storyline. A sense of completion. The end of endlessness. Returning to the notion that something can be, and wants to be, completed.

5. Advertising as content We are treating advertising as preferred content integrated in the consumer experience. We want advertising to be pin-ups too. We want advertising to be appreciated applications.

6. Delivered in an issue format Mag+ is a collectible that will be an important part of the consumers collection of beautiful magazines. The nice stack. It is something to look forward to and a recurring experience. Offered with convenient distribution. We want to establish the same time frame for all readers. No continuous updates. Content published at a defined point in time.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.