Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Felaktigt dödsbud också i Sydsvenskan

Publicerad: 22 December 2016, 10:14

Sydsvenskan publicerade falsk dödsannons: ”Självklart har vi ett ansvar”, säger tidningens chefredaktör – som nu ska se till att rutinerna skärps.


Ämnen i artikeln:

CorrenSydsvenskan

I går rapporterade Medievärlden att Corren och MVT på tisdagen publicerade felaktiga uppgifter om att en profil i Linköping och Motala hade avlidit. Händelsen uppmärksammades av en anhörig och en rättelse publicerades på sajterna.

Dagen före, på måndagskvällen, rapporterade Expressen att Sydsvenskan publicerat ett felaktigt dödsbud. På söndagstidningens familjesida fanns en dödsannons, men kvinnan vars namn stod i annonsen var vid liv och blev uppmärksammad på publiceringen av sin dotter.

Sydsvenskans chefredaktör och ansvarig utgivare, Pia Rehnquist, ser allvarligt på den falska dödsannonsen. Enligt henne är rutinerna för publicering av dödsannonser mycket tydliga, och söndagens felaktiga publicering är den första i sitt slag:

– Vi har mycket tydliga och bra rutiner för att dubbelkolla alla dödsannonser, och det är första gången som vi varit med om detta. Men vill någon verkligen ägna sig åt bedrägeri finns det få helt vattentäta system. Det är helt enkelt någon som lagt mycket kraft på att försöka lura oss – och lyckats.

Vad tänker du om den felaktiga publiceringen?

– Jag tycker att det är väldigt allvarligt. Alla kan väl tänka sig ångesten att se sin egen dödsannons i tidningen? Det är helt ofattbart hemskt. Vi har haft mycket kontakt med den drabbade kvinnan och jag har själv pratat med henne och bett om ursäkt. Hon ser ju själv att det är någon som vill åt henne, och har inte alls varit så kritisk mot oss. Men självklart har vi ett ansvar.

Majoriteten av dödsannonserna tar tidningen emot via begravningsbyråerna, berättar Pia Rehnquist, och då sker den stora kvalitetssäkringen hos dem:

– Sen finns det ett antal annonser varje vecka som beställs direkt hos oss. Där har vi ett omfattande kontrollsystem men eftersom det var den vägen den här annonsen kom får vi ju konstatera att det inte är tillräckligt.

Kommer ni att förändra något i rutinerna med anledning av det som skett?

– Ja, vi kommer att skärpa rutinerna ytterligare. Vi funderar på att begära in officiella dödsattester men jag har förstått att det är väldigt komplicerat för de dröjer ofta länge och finns ofta inte förrän efter begravningarna. Då går det inte av det skälet.

Händelsen är polisanmäld av Sydsvenskan.

– Jag hoppas innerligt att detta inte ska hända igen, vare sig oss eller någon annan.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

CorrenSydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.