Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Felaktigt anklagad för incest

Publicerad: 19 Mars 2012, 09:54

Kristianstadsbladet klandras för den felaktiga löpsedeln "Pappa våldtog sin dotter under flera år."


Ämnen i artikeln:

Kristianstadsbladet

Förra sommaren skrev Kristianstadsbladet om en man som skulle ha våldtagit sin dotter (född 2009) vid upprepade tillfällen och tagit  bilder av övergreppen. Men uppgifterna stämde inte.

Mannen som artikeln handlade om anmälde tidningen. Han stod visserligen åtalad för våldtäkt av barn, men det gällde inte hans egen dotter. Han hade inte heller tagit pornografiska bilder av henne. Tidningen hade blandat ihop henne med målsäganden i rättegången, en annan flicka. Artikeln hade väckt stor uppmärksamhet i den by som mannen och hans familj bodde i.

Enligt Kristianstadsbladet byggde den felaktiga uppgiften på en poliskälla. Tidningen införde en rättelse, som dock var kortfattad och undanskymd, enligt PO: ”Det finns ingen proportion mellan tidningens gravt felaktiga påstående dagen innan och rättelsen.”

Uppgiften att mannen våldtagit sin dotter fanns inte bara på löpsedeln utan var fokus för själva artikeln. I den slås det fast på två ställen att mannen erkänt detta. Rättelsen är otillräcklig för att väga upp publicitetsskadan, konstaterar PO.

PON gör samma bedömning som PO och anser att Kristianstadsbladet ska klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed. I en separat anmälan bedömer PON att tidningen ska klandras för att grovt ha brutit mot god publicistisk sed då ”ett litet barn felaktigt utpekats för att ha blivit utsatt för övergrepp av sin far”.

Ämnen i artikeln:

Kristianstadsbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.