Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Felaktig TT-text om busschaufför fortfarande publicerad

Publicerad: 6 November 2018, 13:12

I en TT-text anklagas en busschaufför felaktigt för att ha visat porrfilm för skolbarn. Publiceringen i fem tidningar klandrades, men minst 15 tidningar har fortsatt publicera texten.


Ämnen i artikeln:

TT

PO klandrade lokaltidningen Norran i Skellefteå och rikstidningarna eftersom publicitetsskadan av de publiceringarna bedömdes vara betydligt större än i andra lokaltidningar.

Men ett stort antal tidningar som inte fällts har också publicerat en text som innehåller allvarliga fel, och har inte avpublicerat texten sedan detta framkommit, rapporterar Näringslivets Medieinstitut. UNT, Corren, Sydsvenskan och Västerbottens-Kuriren var några av tidningarna som fortfarande publicerade den felaktiga texten.

“När NMI hör av sig till TT:s nuvarande tf redaktionschef Vicktor Olsson så agerar han genom att skicka ut en påminnelse till tidningarna om att den aktuella TT-texten fällts. I skrivande stund, ett knappt dygn senare, är artikeln fortfarande publicerad med felaktigheter av många av tidningarna, men exempelvis Västerbottens-Kuriren har nu valt att avpublicera artikeln”, skriver Näringslivets Medieinstitut.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

TT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.