Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Februari dyster säljmånad

Publicerad: 7 Mars 2017, 07:19

Reklamköpen minskade med 14,6 procent i genomsnitt februari. För dagspress gick det både mycket bättre och mycket sämre.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

En anledning till det stora tappet i februari är att det var en faktureringsdag mindre än 2016.

– Printkategorierna – som inte påverkas av antalet faktureringsdagar – fortsätter sin kräftgång. Tappet i februari uppgick till minus 12,8 procent. Återigen är det storstadspress och kvällspress som i princip står för hela minskningen, minus 20,1 respektive minus 26,9 procent. Dessa två kanaler har riktigt stora problem; annonspriserna sjunker stadigt, utan att efterfrågan för den skull ökar. Tv:s minskning om 22,8 procent ligger i linje med föregående år på grund av en mindre faktureringsdag. Dock lyckas man inte följa upp den kraftiga ökningen i januari, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

Landsortspressen klarade sig betydligt bättre. Där var tappet när det gäller den mediebyråförmedlade printannonseringen 3,1 procent.

Sökordsannonseringen minskade med 28,4 procent i februari jämfört med samma månad i fjol.
📷

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.