Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Falsk dödsannons klandras

Publicerad: 21 November 2013, 12:01

Pressens Opinionsnämnd klandrar GP:s publicering av en falsk dödsannons och riktar hård kritik mot tidningen.


Ämnen i artikeln:

GP

Medievärlden har tidigare rapporterar om den falska dödsannonsen som fått både Göteborgs-Posten och ett antal andra tidningar att förändra sina rutiner för hanteringen av dödsannonser.

Publiceringen har också PO-anmälts och klandras nu av Pressens Opinionsnämnd.

PO skriver: ”När en tidning väljer att införa dödsannonser tar den på sig ett omfattande ansvar. Tidningen måste bygga upp rutiner så att såväl misstag som bedrägerier förebyggs.

I detta har tidningen uppenbarligen brustit. Till det kommer att den första rättelsen var otillräcklig och skapade ny osäkerhet om huruvida anmälaren var död eller levde. Dessa brister är anmärkningsvärda, inte minst mot bakgrunden att en liknande händelseinträffat tidigare i Göteborgs-Posten (PON 85/2007).

Det är bra att tidningen vid två tillfällen publicerat rättelser och att man låtit en oberoende journalist beskriva fallet i tidningen. Detta väger emellertid inte upp den publicitetsskada anmälaren råkat ut för.

En falsk dödsannons inlämnad aven person, vars identitet den utsatta personen inte kan få reda på, kan tillfoga en omfattande skada i form av oro och rädsla. Till det kommer reaktionerna från omgivningen och påverkan på den utsattes familj.

Även om tidningen vidtagit åtgärder för att rätta sitt fel finner jag att tidningen tillfogat anmälaren en oförsvarlig publicitetsskada för vilken den bör klandras.”

Efter GP-bluffen nu skärper branschen rutinerna

GP skärper rutiner efter falsk dödsannons

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

GP

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.