Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fallgroparna vid annonsering på Ipad

Publicerad: 15 Mars 2011, 12:24

Fallgroparna är många när det handlar om att annonsera på pekdatorer. Det handlar lika mycket om att nyttja plattformens möjligheter maximalt som att möta läsarnas betalningsvilja och behov menar Roman Pixell.


Höga volymer som ger lägre marginalkostnader för distribution är grunden för affärslogiken inom digitala tjänster, något som beskrevs av grundligt av mikroekonomer i mitten av 1990-talet. Samtidigt behöver en tjänst personaliseras för att öka engagemang och relevans nödvändiga faktorer för att öka annonsintäkterna. Ur ett strikt annonseringsperspektiv missar alltså förlagen en rad möjligheter:

Tidningarna tar betalt direkt av läsarna, vilket minskar tillgängligheten och därmed antalet läsare.

Läsaren saknar möjligheten att köpa sig fri från reklam, dvs det som normalt kallas premium i app-världen.

Artikelinnehållet personaliseras inte, vilket sänker läsarens betalningsvilja och engagemang.

Annonsinnehållet personaliseras inte och anpassas inte till artikelinnehållet, vilket minskar relevansen och därmed annonsörernas betalningsvilja.

Ipad-tidningarna bygger på paketering i tidsstämplade utgåvor, vilket minskar aktualitet och därmed även återbesöksfrekvensen.

Det tar lång tid att ladda ner en utgåva, vilket gör det enklare och snabbare att konsumera nyheter i andra kanaler.

Tidningshusens tystnad kring statistik och annonseffektivitet gör det svårt att jämföra annonsering på iPad med andra reklaminvesteringar för potentiella köpare.

Roman Pixell

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.