Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Fædrelandsvennen om sin digitala framgång

Publicerad: 31 januari 2013, 12:51

Det många såg som huvudattraktionen på konferensen uteblev. Den norska studien om hur att ta betalt på nätet är inte färdig. Men Fædrelandsvennen berättade om sin väg till framgång.


Norska Mediebedrifterna har jobbat med en studie av olika mediehus satsningar på att ta betalt på nätet. Åhörarna var utlovade erfarenheter från både lyckade och mindre lyckade satsningar.

Information från 120 medieföretag ingår. Såväl norska som nordiska och några från övriga Europa. 40 av dessa MBL borrat ner sig extra i.

Så det gick en liten besviken suck från publiken när Geir Engen, digital chef på MBL, meddelade att den inte var klar. Det dröjer minst omkring en månad till innan studien presenteras.

Men han lyfte ändå fram några trender de sett utifrån det material som kommit in.

Det läggs ut allt mer material på sajterna (totalt)

Innehållet blir allt mer kanalspecifikt

Det måste vara enkelt att betala.

Det ska vara tydligt vad man betalar för. Synliggöra det som kostar blir allt viktigare

De som betalar ska prioriteras

Bundling verkar fungera. Att sälja print och digitalt tillsammans fungerar

Men de norska skattereglerna ställer till det. Printprodukter har ingen moms, samtidigt som det är 25 procent moms på digitala produkter.

Därför kostar det till exempel Aftenposten 70 miljoner kronor om de skulle säga att allt digitalt innehåll ingår för de som prenumererar på papperstidningen förklarade Geir Engen.

Han underströk också en annan sak:

Glöm inte bort att utveckla print det finns mycket att göra där!

Ett av de exempel som finns i den ännu inte färdiga studien är Fæderlandsvennen. Den 14 maj i fjol började tidningen ta betalt för sitt digitala innehåll. Den hade då sedan några månader börjat jobba utifrån det nya konceptet: Att vara en digital redaktion som också kommer ut med en printprodukt.

Fæderlandsvennen såg till att höja priset med nio procent för papperstidningen flera månader innan övegången, för att slippa få en prisdiskussion efter.

Ledningen hade satt upp fyra mål:

Få stopp på upplagetappet

Öka prenumerationsintäkterna

Skapa mervärden för befintliga prenumeranter

Få nya digitala intäkter

I och med att tidningen prioriterat sitt digitala material har den ökat sin trafik innan övergången. Samtidigt som trafiken till jämförbara sajter låg stabilt på samma nivå.

Direkt efter omställningen tappade sajten 16 procent av sina unika besökare.

Men det betyder inte så mycket, berättade Christian Stavik, digitalredaktör på Fæderlandsvennen.

Ambitionen var att få 10 000 prenumeranter att registrera sig för att även kunna utnyttja det digitala erbjudandet under 2012.

Det målet var nått efter 48 timmar. Nu har närmare 25 000 printprenumeranter även tillgång till det digitala materialet. De står för omkring 28 procent av alla besök på sajten men för 45 procent av alla sidvisningar. I genomsnitt går de in 1,9 gånger per dag och ser 4,6 sidor per gång.

Upplagekurvan har också vänt enligt Christian Stavik. Från att ha gått stadigt ner sedan 1995 ökar nu antalet prenumeranter. Med omkring 4 stycken per dag. Detta utan att gå ner i pris.

Vi har helt slopat rabatter. Det våra säljare kan göra är att erbjuda nya prenumeranter några veckor utan kostnad om de tecknar sig för längre prenumerationer.

Men tidningen har inte slagit sig till ro. Den förbereder sig istället för nästa språng.

Betallösningen är grunden för den fortsatta affärsutvecklingen. Nu ska vi slå mynt av att vi känner våra användare allt bättre.

Nästa steg handlar om att få mer betalt per digital användare.

Ambitionerna är höga både på den kommersiella och den redaktionella sidan.

Vi måste vara nyhetsledande nu. Det går inte att vara lika bra som andra. Vi måste vara bäst på det vi gör.

Det som prioriterats ner är dritten i mitten som Christian Stavik uttrycker det. Nu handlar det mycket om snabba stora nyheter eller tyngre grävjobb.

Det är vad vi säljer på.

Läs mer om Fæderlandsvennens affärsmodell här och här.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.