Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Fådagarstidningar i väst ökar i upplaga

Publicerad: 27 April 2007, 11:46

Ortstidningar i Väst ökade sin försäljning med 18 procent i fjol. Särskilt bra går det för Kungälvs-Posten, som i oktober i fjol gick upp till tvådagarsutgivning.


Enligt Roger Boström, vd och delägare i koncernen, beror uppgången framför allt på en ökad annonsförsäljning för Kungälvs-Posten, men också på fortsatta upplageframgångar för Kungälvs-Posten, Mölndals-Posten och Kungsbacka-Posten.

Största enskilda resultatförbättringen visar Kungsbacka-Posten som i fjol minskade sitt underskott från tre miljoner till en miljon kronor.

Kungsbacka-Posten startade som en gratistidning i januari 2004, men gick på hösten samma år över till att bli en prenumererad dagstidning.

Tidningen har i dag cirka 5 600 prenumeranter.

– Annonsintäkterna har ökat kraftigt. Senaste tertialen visar på en ökning med 60 procent, säger Roger Boström.

Ortstidningar i Väst äger också gratistidningsföretaget Nordanvindsgatan, som ger ut ST-tidningen i Stenungsund. I november i fjol kompletterades gratistidningen med en abonnerad tidning, som ges ut två dagar i veckan. Upplagan närmar sig 4 000 exemplar.

För 2007 räknar Roger Boström med att Ortstidningar i Väst kan redovisa en omsättning på 70-80 miljoner kronor och en vinstmarginal på cirka 10 procent.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.