Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Facket kritiskt till chefredaktörens bilannons

Publicerad: 14 februari 2019, 12:23

Jens Krey, ordförande fackklubben på BBM. Foto: Privat

Fackklubben på BBM tycker att det är olyckligt att att Åsa Uhlin, chefredaktör för Bonniers ledarskapsprogram och Veckans Affärer, gjort reklam för ett bilmärke. "Det är ytterst tveksamt om medverkan är förenlig med Journalistförbundets riktlinjer mot textreklam", skriver klubben till Medievärlden.


Under torsdagen kunde Medievärlden berätta att Veckans Affärers chefredaktör blivit ansikte utåt i en reklamkampanj för ett samarbete mellan ett bilmärke och Bonniers ledarskapsprogram. Efter Medievärldens frågor togs annonsen bort.

Nu uttalar sig fackklubben på BBM om det inträffade i ett mejl till Medievärlden.

”Styrelsen för BBM-klubben anser att det är olyckligt att Åsa Uhlin förekommer i detta sammanhang.”

Fackklubben ställer sig frågande till om det är förenligt med de riktlinjer kring annonser som finns och skriver att det riskerar påverka trovärdigheten för media.

”Det finns en uppenbar risk för sammanblandning och det är ytterst tveksamt om medverkan är förenlig med Journalistförbundets riktlinjer mot textreklam. I dagens läge när medias trovärdighet och integritet ifrågasätts är det av yttersta vikt att publicister inte förekommer i sammanhang där dessa värden kan äventyras”.

Läs mer

Veckans Affärers chefredaktör blev ansikte utåt för bilmärke i annonskampanj

Lucas De Vivo

Reporter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.